خانه / مطالب آموزشی / دلایل دشوار بودن جدایی

دلایل دشوار بودن جدایی

بر خلاف یک رابطه عاشقانه، جدایی از یک رابطه چیزی است که ممکن است فکر کنید هرگز در زندگی برای شما اتفاق نخواهد افتاد. چیزی که می تواند کنار آمدن با جدایی را دشوارتر کند این است که هیچ پروتکلی برای پایان دادن به دوستی یا مقابله با ضرر ناشی از آن وجود ندارد.

جای تعجب نیست که کیفیت دوستی های شما بر خلق و خو، رفاه و آرامش شما تأثیر می گذارد. رشد دوستی‌های باکیفیت زمان می‌برد، که می‌تواند پذیرش پایان این نوع دوستی را نیز دشوارتر کند.تحقیقات نشان داده است که برای ایجاد یک دوستی نزدیک، بیش از 200 ساعت وقت نیاز است که صرف شود. در صورتی که پس از ایجاد این پیوند، رابطه شما به طور غیرمنتظره ای پایان یابد، می تواند به طور قابل توجهی بر توانایی شما برای اعتماد مجدد به دیگران تأثیر بگذارد.

بنابراین اگر شکست در دوستی و یا جدایی از رابطه ای را تجربه کرده اید، اما بعد از گذشت مدت زمان زیادی، همچنان با مشکل مواجه هستید، ممکن است هر یک از دلایل زیر در این موضوع نقشی داشته باشند:

  1. شما هنوز گذشته را رها نکردید.

اگر دوست شما فردی بود که ارتباط طولانی با او داشتید، ترک این دوستی برای شما بسیار ناراحت کننده تر و دشوارتر خواهد بود. چرا که هر چه زمانی بیشتری از عمر یک رابطه بگذرد، خاطرات مثبت مشترک و پیوند احساسی عمیق تری برقرار می کنید؛ در نتیجه می‌تواند پذیرش پایان دوستی را سخت‌تر کند.

  1. این جدایی به طور ناگهانی اتفاق افتاد.

وقتی با کسی رابطه دوستی عمیقی برقرار می کنید، در واقع او بخش مهمی از زندگی شما می شود و آخرین چیزی که پیش بینی می کنید این است که ممکن است این دوستی ، پایانی داشته باشد. بنابراین اگر دوستی شما به طور ناگهانی یا دراماتیک پایان یابد، این می تواند برای شما بسیار شوکه کننده باشد و روند بهبودی را طولانی تر کند، چرا که احساس کنید، هنوز نتوانسته اید این جدایی را هضم کنید.

  1. از این می ترسید که دیگر هرگز نتوانید رابطه مشابهی را با کسی برقرار کنید.

ممکن است دوستان یا حمایتگران دیگری داشته باشید، اما اگر این فرد صمیمی ترین دوست شما باشد، این جدایی می‌تواند ضربه سخت‌تری به شما وارد کند. در واقع دوستی های نزدیک و صمیمی، اغلب به هر دو طرف این احساس را می دهند که دیده شدند و کسی هست که آنها را همانگونه که هستند بپذیرند. بنابراین هر چه ارتباط شما با کسی عمیق تر باشد، آسیب پذیری شما نیز بیشتر خواهد بود. در نتیجه اگر مدتی از جدایی شما گذشته باشد ممکن است بترسید که دیگر دوستی را که احساس نزدیکی با او کنید، را نخواهید یافت.افراد معمولا در این مدت ممکن است امیدوار باشند که با دوست سابق خود آشتی کنند و یا هر شخص جدیدی را که ملاقات می کنند را با او مقایسه می کنند. بنابراین این مهم است که به یاد داشته باشید،برای ایجاد یک رابطه نزدیک با شخص دیگر، به زمان بیشتری نیاز است.

  1. مدام به این فکر می کنید که اگر کاری متفاوت انجام می دادید و یا طور دیگری رفتار می کردید، آیا همچنان جدا می شدید؟

ممکن است خود را به خاطر پایان دوستی سرزنش کنید و از خود بپرسید که آیا باید طور دیگری رفتار می کردم؟، در صورتی که دوستی تمام شده است و نتوان کاری برای تغییر آن انجام داد، مرور بیش از حد اتفاقات و سرزنش کردن خود، نتنها تغییری در وضعیت شما ایجاد نمی کند بلکه ممکن است شما را از برقراری دوستی های دیگر نیز بازدارد .

  1. شما معتقدید که دیگران، چیزی را که شما از سر گذراندید و یا تجربه کردید را درک نکنند.

بیشتر افراد تا سن جوانی، حداقل یک جدایی را در زندگی خود تجربه می کنند. جدایی اغلب یک تجربه همگانی و رایج در زندگی همه افراد است. آهنگ‌ها و فیلم‌های بی‌شماری وجود دارند که بر درد جدایی تمرکز می‌کنند، همچنین کتاب‌ها یا مقاله‌هایی وجود دارند که به مقابله با جدایی و راهکارهای مقابله با آن‌ها می‌پردازند. به همین دلیل است که اگر در حال از یک رابطه هستید، احساس انزوا و تنها بودن، مسئله غیرعادی نیست. در نتیجه، فکر اینکه کسی نمی تواند شما را درک کند و تجربه ای مثل شما داشته باشد،می تواند شما را از دیگران دور کند و روند بهبودی شما  را طولانی تر کند. مهم است که به خاطر داشته باشید که اگرچه افراد ممکن است در مورد جدایی هایی که تجربه می کنند حرفی نزنند، اما بیشتر از آنچه فکر می کنید این مسئله رایج است و به دلایل مختلفی می تواند برای هر کسی اتفاق بیفتد.

  1. همچنان او را در شبکه های اجتماعی یا به طریق مختلفی دنبال می کنید و سعی می کنید به هر طریقی در مورد او اطلاعاتی کسب کنید.

فرض کنید هنوز از طریق دوستان مشترک خود در مورد دوست سابق خود اطلاعات می‌گیرید و یا زندگی او را در رسانه‌های اجتماعی دنبال می‌کنید. این یادآوری می‌تواند رنج شما را بیشتر و گذر از این جدایی را سخت تر کند ؛ چرا که احساس می کنید انگار هنوز بخشی از زندگی این فرد هستید. بنابراین این یادآوری و پیگیری ها ممکن است در شما امیدی کاذب ایجاد کند و شما را از بهبودی و ادامه زندگی باز دارد.

مطلب پیشنهادی

ارج گذاشتن به تلاش ها و پیشرفت ها

ارج گذاشتن به موفقیت نوجوان ها کار دشواری نیست.اما باید توجه داشت که موفقیت همه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *