خانه / مطالب آموزشی / 5 ویژگی شخصیتی مرتبط با دوران کودکی دردناک

5 ویژگی شخصیتی مرتبط با دوران کودکی دردناک

مطالعات متعدد نشان داده اند که شخصیت بزرگسالان به طور قابل توجهی تحت تأثیر تجربیاتی است که در دوران کودکی داشتند. حال اگر این تجربیات دوران کودکی، دردناک باشند ممکن است فرد ویژگی های شخصیتی  منفی را نشان دهد. بر اساس تحقیقات،تجربیاتی که ممکن است منجر به آسیب در کودک می شوند (هیوز و همکاران، 2017) مانند:

1- آزار جسمی، جنسی یا عاطفی

2- بی توجهی یا غفلت

3- طلاق یا جدایی والدین

4- نبود پدر و مادر

5- قرار گرفتن در معرض خشونت خانگی

6- سوء مصرف مواد یا بیماری روانشناختی جدی والدین

 

صفات زیر با ناملایمات دوران کودکی مرتبط است (کارور و همکاران، 2014؛ روزنمن و راجرز، 2006):

  1. روان رنجوری.

دوران کودکی دشوار، فرد را در معرض تجربه میزان زیادی از احساسات منفی قرار می دهد. این افراد ممکن است مستعد افسردگی، نگرانی، عصبانیت، هراس یا سایر شکل های مختلف اضطراب باشند. هنگامی که فرد ناراحت است، ممکن است به سختی بهبود یابد. این مشکلات عاطفی با توجه به این که فرد احتمالاً در کودکی احساسات دشوار زیادی را تجربه کرده، بدون اینکه یاد بگیرد چگونه آنها را مدیریت کند، قابل درک است.

  1. عصبانیت و پرخاشگری.

ناملایمات دوران کودکی علاوه بر اینکه با روان رنجورخویی بالا مرتبط است، فرد را مستعد عصبانیت، خصومت و پرخاشگری کلامی یا فیزیکی نیز قرار می دهد. آنها همچنین ممکن است تمایل داشته باشند که به صورت تکانشی رفتار کنند. این افراد ممکن است این رفتارها را از طریق مشاهده کردن در کودکی آموخته باشند و یا برای اینکه از خودشان در برابر از دست دادن یا بدرفتاری والدین محافظت کنند، دست به رفتارها و اقدامات می زنند.

 

  1. توافق پذیری یا سازگاری کم.

کسانی که در اوایل زندگی با آنها بدرفتاری شده یا مورد بی توجهی قرار گرفته اند، به احتمال زیاد به سختی می توانند با مشکلات کنار بیایند. در نتیجه وارد مشاجره های مکرر می شوند. آنها ممکن است برای همکاری و یا مشارکت با دیگران مشکل داشته باشند؛ از این روی ترجیح می دهند “به تنهایی عمل کنند و از کسی کمک نگیرند”. این تمایلات ممکن است با تجربه بسیاری از احساسات منفی از جمله تحریک پذیری و عصبانیت مرتبط باشد.

  1. جهت گیری موفقیت بیرونی.

افراد دارای تجربیات منفی اولیه زندگی، معمولا احساس بی کفایتی یا آسیب پذیری دارند که ممکن است برای جبران این احساس های زیربنایی، تکبر و شکل ناسالمی از بزرگ بینی را نشان دهند. در نتیجه غالبا به منظور تلاش برای کاهش درد و محرومیت گذشته، فرد تمایل افراطی به کسب شهرت و موفقیت مالی پیدا می کند.

  1. صمیمیت کم.

علیرغم تمرکز آنها بر موفقیت بیرونی، فرد ممکن است برای پیدا کردن شریک زندگی واقعی نیز تلاش کند. آنها ممکن است هدف روشنی در زندگی نداشته باشند و معمولا در پیدا کردن فعالیت های سازنده ای که برای آنها مهم باشد و یا از آنها لذت ببرند، با مشکل روبه رو باشند. آنها همچنین ممکن است برای انجام وظایف خود به شکل سازنده و کامل تلاش بسیاری کنند اما هیچگاه احساس خوبی نسبت به خود و دستاوردهایشان ندارند. علاوه بر این، این افراد از نظر اجتماعی تمایل به مستقل بودن یا حتی گوشه گیری دارند.

 

با گذشته خود صلح کنید

تشخیص این ویژگی‌ها در خود، که عموماً ویژگی‌های شخصیتی مطلوبی در نظر گرفته نمی‌شوند، ممکن است دردناک و سخت باشد. اما سعی کنید نسبت به خودتان مهربان باشید. شخصیتی که شما ایجاد کرده اید قابل درک و تحقیقات بسیاری این ویژگی ها را  پیش بینی کردند.

سعی کنید چیزهایی را در نظر بگیرید که علیرغم چالش‌هایی که در چنین زندگی داشته اید، به دست آوردید مانند دوستانی که پیدا کرده‌اید و موفقیت‌هایی که کسب کردید. همچنین به یاد داشته باشید که شما تنها نیستید؛ دوران کودکی دردناک در جوامع مختلف بسیار رایج است، بنابراین افراد بیشماری هستند که ممکن است چنین تجربیاتی را در کودکی داشته اند.

ویژگی های شخصیتی که در اینجا شرح داده شد، احتمالاً به عنوان راه هایی برای محافظت از شما در برابر درد و رنجی که تجربه کرده اید، ایجاد شده است تا مانع از درد و رنج بیشتر در شما شود. در حالی که شخصیت نسبتاً پایدار است، تحقیقات نشان می دهد که می تواند در طول زمان تغییر نیز کند. تغییر شخصیت می تواند نسبتاً سریع اتفاق بیفتد (مثلا در عرض چهار هفته) و با نوعی درمان (روان درمانی یا دارو) ایجاد شود.

تجربه یک کودکی دردناک، ممکن است که شخصیت شما را شکل داده باشد، اما در مورد اینکه در اینده چه کسی خواهید شد و چه ویژگی هایی خواهید داشت، حرف آخر را نمی‌زند. اگر قبلاً این کار را نکرده اید، شروع به درمان کنید.

گردآورنده: معصومه مدانلو (کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی)

مطلب پیشنهادی

ارج گذاشتن به تلاش ها و پیشرفت ها

ارج گذاشتن به موفقیت نوجوان ها کار دشواری نیست.اما باید توجه داشت که موفقیت همه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *