خانه / مطالب آموزشی / 10 ویژگی کلیدی افراد دارای سلامت روان

10 ویژگی کلیدی افراد دارای سلامت روان

مردم اغلب می پرسند که سلامت روانی به چه معناست و چه نشانه هایی دارد و چگونه به نظر می رسد. اگرچه که نشانه های سلامت روان در افراد مختلف می تواند کمی متفاوت باشد اما تحقیقات نشان داد که برخی از ویژگی ها در افرادی که از سلامت روان برخوردارند مشترک است که قادر به حفظ سلامت روان و ایجاد انعطاف پذیری در این افراد می شود.

  1. هر روز از خواب بیدار می شوند و برای چیزی شکرگزاری می کنند.

این افراد وقتی روز یا هفته بدی را سپری می کنند، می توانند به اطراف خود نگاه کنند و شادی دیگران را مشاهده کنند. در زمان رنج و مشکلات، توجه به چیزهایی که قدردانشان هستیم و برایمان با ارزش است، می‌تواند کمی سخت باشد. اما توانایی فکر کردن حداقل به یک چیز که به طور روزانه برای آن شکرگزار باشید، نشانه انعطاف پذیری در شماست. بیان این موارد، اگر به یک عادت منظم تبدیل شده باشد، می تواند سلامت روان شما را بهبود بخشد.

  1. کاری دارند که برای انجام یا تجربه آن مشتاق هستند و از آن لذت می برند.

گذراندن وقت با دوستان، رفتن به تعطیلات، تماشای فیلم مورد علاقه یا برنامه ریزی برای هر چیزی که باعث احساس خشنودی و لذت در شما می شود، نشانه آن است که به دنبال تجربیات مثبت هستید. این تجربیات مثبت یکی از مکانیسم هایی است که می تواند به خوبی اضطراب و افسردگی را در شما کاهش دهد.

  1. خشم را رها می کنند و زمانی را صرف کینه توزی از افرادی که به آنها صدمه زده اند، نمی کنند.

همه ما برخی مواقع در روابط خود، مشکلات، تنش ها و درگیری هایی را تجربه می کنیم، اما ادامه دادن این تعارض ها ما را از ادامه زندگی باز می دارد و ممکن است مانع از یافتن دوستی ها و روابط جدید در زندگی شود، در نتیجه می تواند باعث ایجاد، تشدید یا ادامه یافتن احساسات منفی درونی مانند خشم، غم و حتی تنهایی در ما شود. اما اگر بتوانید خشم خود را کنار بگذارید و بر روی کسانی که به شما صدمه زدن تمرکز نکنید، به احتمال زیاد آرامش بیشتری را در زندگی تان تجربه می کنید و به سلامت روان خوبی خواهید رسید.

  1. از چیزهای ساده در زندگی لذت می برند.

افرادی که تمایل به حفظ سلامت روان دارند، می توانند تجربیات مثبتی از انجام کارهای ساده مانند پیاده روی در طبیعت، خندیدن با دوستان و عزیزانشان یا گوش دادن به موسیقی خوب داشته باشند. شما می توانید از هر تجربه ای قدردانی کنید حتی اگر هیجان انگیز یا ظریف نباشد.

  1. زمانی که کار سخت می شود همچنان به تلاش ادامه می دهند.

زمانی که شرایط سختی را پشت سر می گذارید، داشتن و حفظ انگیزه برای ادامه کار بسیار دشوار است. ممکن است انرژی شما تمام شود و امیدتان را از دست بدهید. اما افرادی که از نظر روانی سالم هستند به طور کلی می توانند در زمانی که شرایط سخت می شود نیز به راه خود ادامه دهند، حتی گاهی اوقات این امر آنها را پایدارتر و مصمم تر می کند.

  1. به اطرافیان خود کمک می کنند.

سالم‌ترین و تاب‌آورترین افراد از نظر روانی، افرادی هستند که متمرکز بر خود نیستند. به برقراری ارتباط با دیگران ادامه می دهند و تا جایی که می توانند از دیگران حمایت می کنند. بسته به آنچه در زندگی آنها می گذرد، ممکن است نتوانند کارهای بزرگی برای کمک به دیگران انجام دهند، اما همیشه نگران دیگران هستند و سعی می کنند به آنها کمک کنند.

  1. همیشه مراقب خود نیز هستند.

افراد سالم از نظر روانی به دیگران اهمیت می دهند، اما نه در حدی که مراقبت از خود را فراموش کنند. آنها مطمئن می شوند و تلاش می کنند که در درجه اول نیازهای خودشان برآورده شود زیرا می دانند تنها زمانی می توانند به طور موثر به دیگران کمک کنند و به نیاز های دیگران توجه کنند که ابتدا نیاز های خودشان را برطرف کرده باشند.

  1. در روابط خود مرزهای خوبی دارند.

دانستن این که چه زمانی نه بگویید و چه زمانی باید به خود و خواسته های خود بها دهید منجر می شود که از نظر روانی از سلامت بیشتری برخوردار باشید. علاوه بر این حفظ حد و مرز در روابط و حریم خصوصی، به شما این امکان را می دهد که روابط بهتر و با ثبات تری را نیز تجربه کنید.

  1. به آنچه دیگران دارند حسادت نمی کنند.

افرادی که از سلامت روانی برخوردارند، زمانی را صرف مقایسه خود با دیگران یا آنچه دیگران دارند، نمی کنند. در واقع این افراد بیشتر روی آنچه می خواهند به دست بیاورند و یا در دسترس آنهاست تمرکز می کنند.

  1. می توانند برای دیگران خوشحال باشند، حتی وقتی که خودشان زندگی چالش برانگیزی را تجربه می کنند.

ظرفیت شاد بودن برای دیگران و اینکه آنها بدانند برای آنها خوشحال هستید، جنبه مهمی از سلامت روان است. این بدان معناست که شما می توانید فراتر از مشکلات و یا درد و رنج خود نگاه کنید و بدون توجه به آنچه در زندگی خود می گذرانید برای دیگران خوشحال هستید.

دستیابی به برخی از این ویژگی ها ممکن است سخت به نظر برسد. برخی از ما در خانواده‌هایی بزرگ شده‌ایم که منفی‌گرایی، تعارض و ترس، جز ثابتی از زندگی ما شده است. همیشه تغییر دادن این چرخه ها و ایجاد عادت های جدید در خود، کار آسانی نیست. یادگیری قالب بندی مجدد تفکر و تلاش برای لذت بردن از آنچه در اطراف ما وجود دارد، مهارت های بسیار خوبی است که باید در تلاش برای داشتن سلامت روان بهتر انجام دهیم.

گردآورنده: معصومه مدانلو (کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی)

مطلب پیشنهادی

ارج گذاشتن به تلاش ها و پیشرفت ها

ارج گذاشتن به موفقیت نوجوان ها کار دشواری نیست.اما باید توجه داشت که موفقیت همه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *