خانه / مطالب آموزشی / 5 نشانه کمالگرایی

5 نشانه کمالگرایی

در جامعه امروزی که پر از رقابت است، گاهی اوقات کمال گرایی باعث افتخار و نشانه ای مثبت تلقی می شود. به این شکل که ما به کودکان و جوانانمان فشار می آوریم تا کامل باشند و هر کاری را به بهترین نحو انجام دهند، چرا که معتقدیم که چنین رویکردی باعث برتری و پیروزی در این جامعه پر از رقابت می شود.

اما در واقع، کمال گرایی روشی بی رحمانه و سخت برای زندگی کردن است. کمال گرایی معمولا با افسردگی و اضطراب همراه است. اینکه فرد در انجام کارها خطایی مرتکب نشود، زندگی را برای فرد سخت می کند که در نهایت مانع رشد شخصی فرد می شود.

در ادامه 5 نشانه بیان می شود که باید به آنها توجه کنید:

  1. از کمک گرفتن امتناع می کنید

افراد کمال گرا، اغلب خود غرق در اندیشه و کار هستند. با این حال، آنها برای گرفتن کمک از دیگران مشکل دارند، زیرا به دیگران اعتماد ندارند و معتقدند که باید وظایف خود را با استانداردهای عالی و بهترین نحو انجام دهند. به عنوان مثال، من با افرادی کار کرده‌ام که مسئولیت‌های کاری و خانگی زیادی دارند. با این حال، آنها حتی در انجام کارهای اولیه خانه مانند تا کردن لباس‌ها یا بار کردن ماشین ظرفشویی نیز از کسی کمک نمی گیرند.

  1. نسبت به خود و دیگران بیش از حد انتقاد می کنید

کمال گرایان تمایل دارند که عیب ها را برطرف کنند. آنها بیشتر به جای قدردانی از کاری که انجام شده، از کوچکترین مسائل و جزییات انتقاد می کنند. مشکل مدام انتقاد این است که دیگران را سرخورده می کند. آنها ممکن است بخاظر از ترس انتقاد از کمک کردن به شما دست می کشند. در نتیجه در طولانی مدت ممکن است باعث شود که از اطرافیان فاصله بگیرید. از خودتان بپرسید که آیا تلاش برای رسیدن به حد کمال هر چیزی ارزش فشار و ناراحتی که بین شما و اطرافیانتان ایجاد می شود را دارد؟

  1. برای انجام هر کاری زمان زیادی را صرف می کنید.

شروع یک کار یا فعالیت برای افراد کمالگرا که می خواهند همه چیز بی نقص باشد،  بسیار سخت است. در نتیجه این اضطراب می تواند آنها را از شروع یک کار باز دارد، زیرا کوچکترین مسئله را به عنوان مانعی بزرگ در نظر می گیرند. علاوه بر این، کمالگرایی می تواند مانع خلاقیت شود و پیشرفت افراد را در حین کار بر روی یک پروژه کند، کند.

مطمئناً شرایطی وجود دارد که حدی از کمال لازم است. به عنوان مثال خلبانان یا جراحان باید سعی کنند که کار خود را بی نقص انجام دهند. با این حال، برای اکثر شرایط ، کمالگرایی ضرورتی ندارد. شما می توانید بدون اینکه کارها را به کامل ترین شکل ممکن انجام دهید نیز، به نتایج عالی برسید. به عنوان مثال شما می توانید در یک امتحان چند سوال را اشتباه پاسخ دهید اما همچنان نمره الف را کسب کنید.

  1. اکثرا در تصمیم گیری مشکل دارید

کمال گراها با تصمیم گیری دست و پنجه نرم می کنند زیرا به دنبال راه حل کامل هستند. آنها انتظار دارند تصمیم آنها حداکثر و بهترین نتایج را به همراه داشته باشد. مشکل این رویکرد این است که اگر تصمیم آنها انتظارات بلندشان را برآورده نکند، با پشیمانی، ناامیدی و انتقاد از خود مواجه می شوند.

 

درک کنید که مشکلات به آسان حل نمی شوند و ممکن است در حال حاضر راه حل کاملی وجود نداشته باشد. شما پیشگو نیستید که بتوانید آینده را پیش بینی کنید. به جای اینکه در پی یک انتخاب و تصمیم عالی باشید که ممکن است جلوی عمل شما را بگیرد، تصمیمی آگاهانه بگیرید که گامی در مسیر درست است. اگر تصمیم شما بهترین تصمیم نیست یا ممکن است در آینده گزینه بهتری ظاهر می‌شود، می‌توانید در زمان بعدی آن را اصلاح کنید.

  1. شما به طور مداوم احساس نارضایتی می کنید

کمال گراها  غالبا بر عیوب و نواقص تمرکز می کنند، هر چند که این عیوب، کوچک باشند،. آنها ممکن است به یک تکه از چمن خشک در یک چمنزار سرسبز متمرکز شوند. سخت است که با چنین دیدگاه انتقادی، احساس رضایت داشته باشیم. این واقعیت را بپذیرید که رسیدن به کمال، یک رویا و توهم است. هیچ تجربه ای کامل نیست. تا به حال به یک سفر یا تعطیلاتی رفتید که عالی باشد؟ تعطیلات اغلب با تاخیر در پرواز، هوای بارانی ناگهانی، بیمار شدن یا اتفاق های غیرمنتظره همراه است. همین امر در مورد مردم نیز صادق است. هیچ انسانی کامل نیست. همه ما پازلی از نقاط قوت و ضعف هستیم. ناقص بودن و ضعف داشتن بخش اساسی انسانیت ماست.

در آغوش گرفتن نقاط ضعف و نواقص خود، یک تجربه رهایی بخش است که می تواند به شما کمک کند که وزن زیاد انتظارات غیر واقعی را کنار بگذارید. نواقص شما فرصت هایی برای رشد شما فراهم می کند که می تواند منجر به زندگی واقعی تر و رضایت بخش تر شود.

گردآورنده: معصومه مدانلو (کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی)

مطلب پیشنهادی

ارج گذاشتن به تلاش ها و پیشرفت ها

ارج گذاشتن به موفقیت نوجوان ها کار دشواری نیست.اما باید توجه داشت که موفقیت همه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *