خانه / مطالب آموزشی / چگونه در موقعیت ها و روابط اجتماعی خود با دیگران، قاطعیت داشته باشیم؟ 2

چگونه در موقعیت ها و روابط اجتماعی خود با دیگران، قاطعیت داشته باشیم؟ 2

برای آن که در روابط اجتماعی به حق خود برسید باید به دو مهارت مجهز شوید. نخست باید به اشاراتی که مردم درباره خودشان می گویند گوش بدهید. انسان ها خود به خود، بی آنکه کسی خواسته باشد آگاهی هایی را از خود بروز می دهند. با رجوع به این آگاهی ها می توانید به غیر از موضوع آب و هوا، حرف دیگری هم برای صحبت با دیگران پیدا کنید. از آن گذشته و مهم تر از آن؛ وقتی به گفت و گوهای دیگران توجه می کنید و علاقه نشان می دهید، آن ها راحت تر با شما صحبت می کنند و از خودشان حرف می زنند.

مهارت دوم جهت ارتباط موثر، شناساندن خود است. وقتی از امیال و خواسته های خود صحبت می کنید، ارتباط اجتماعی بهتری ایجاد می شود. اگر تنها به گفته های طرف مقابل توجه کنید و از خودتان صحبتی نکنید، احتمالا هم صحبت شما چنین تصور می کند که او را بازی می دهید یا تمایلی به هم صحبتی ندارید و یا اینکه می خواهید از تجربیات دیگران استفاده کنید اما در مقابل حاضر نیستید که از تجربیات خود سخن بگویید.

تا هنگامی که دیگران از شما اطلاعی نداشته باشند، نمی توانند مطابق میل شما کاری انجام دهند. باید نظرتان را با صراحت مطرح کنید و از احساساتتان با دیگران صحبت کنید. اگر مایل نیستید اتومبیل خود را به کسی قرض بدهید، چه بهتر که در ضمن صحبت، موضوع را با اطرافیان خود در میان گذارید. مطمئن باشید که تقاضا برای قرض گرفتن اتومبیل شما کاهش می یابد. در غیر این صورت چه بسا در برابر دوستی که به اتومبیل تان احتیاج دارد، باید به عذر و بهانه های مختلف متوسل شوید. خود را شناساندن اگر در جای مناسب خود صورت گیرد، می تواند در روابط مردم موثر واقع شود و امکان های هم زیستی افراد را افزایش دهد.

 

مطلب پیشنهادی

ارج گذاشتن به تلاش ها و پیشرفت ها

ارج گذاشتن به موفقیت نوجوان ها کار دشواری نیست.اما باید توجه داشت که موفقیت همه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *