خانه / مطالب آموزشی / ارتباطات بین فردی / کلید تربیت موثر:برابری و احترام متقابل

کلید تربیت موثر:برابری و احترام متقابل

آموزش قدم به قدم برای تربیت موثر نوجوان ها روشی است که باید جایگزین روش های تربیتی آسان گیر استبدادی شود.به استناد این روش،همه اعضای خانواده_پدر و مادر و فرزندان آن ها_باید خود را باهم برابر در نظر بگیرند.
زندگی به اتفاق،به شکل برابر،مفهومی است که درک کردنش دشوار است.بسیاری از والدین بلافاصله در مقام مخالفت حرف می زنند و می گویند که فرزندان آنها برابر با آنها نیستند.پدری میگفت((من تحصیل درآمد میکنم.صاحب اتومبیل هستم و همه تصمیمات مهم را من می گیرم.وقتی دخترم فکر میکند که با من برابر است،زمان آن است که برای خودش زندگی مستقلی تشکیل دهد؛به کالج برود و یا شغلی بگیرد. اما تا این مهم فراهم نشده،رئیس من هستم.))ما به این پدر گفتیم که برابری مبتنی بر قدرت،مالکیت،تجربه،قدرت جسمانی یا سن و سال نیست. به جای آن برابری یک حق است.همه باهم برابر هستن و باید با آنها با احترام برخورد شود.در روش آموزش قدم به قدم تربیت موثر نوجوان ها:پدر و مادر مسئولیت هایی دارند که منحصر به فرد آنهاست. آنها مسئول راهنمایی و دادن نظم و انظباط به فرزندان خود هستند،اما در ضمن مسئولیت دارند تا با نوجوانان شان به احترام حرف بزنند و برای آنها شان و منزلت انسانی در نظر بگیرند.
برابر بودن بدین معناست که نه پدر و مادر نه نوجوان های آنها خود را برتر احساس نکنند و در مقام هتک حرمت یکدیگر کاری صورت ندهند
در روش پیشنهادی ما رابطه دمکراتیک است:احترام جایگزین سرکشی می‌شود و همکاری جای فشار و جبر را می‌گیرد.اغلب اوقات،وقتی نوجوان ها و پدر و مادرشان باهم برابر برخورد نمی کنند هر کدام می خواهند حرف و شیوه خودشان را به کرسی بنشانند
مادر:دوگ برو سر میز،وقت غذا خوردن است.
دوگ:اول باید به کسی زنگ بزنم.قول داده ام که قبل از ساعت ۶ زنگ بزنم
مادر :وقتی من صدا میزنم یعنی بیا.
دوگ:مادر یک دقیقه بیشتر طول نمی‌کشد
مادر:دوگ!
این روش مسلط شدن و کنترل کردن است.ممکن است دوگ به حرف مادرش گوش دهد،اما از این کار او رنجشی به دل می‌گیرد. به این نتیجه می‌رسد که به عنوان یک اقدام جبرانی باید به دیگران فرمان بدهد.

مطلب پیشنهادی

ارج گذاشتن به تلاش ها و پیشرفت ها

ارج گذاشتن به موفقیت نوجوان ها کار دشواری نیست.اما باید توجه داشت که موفقیت همه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *