خانه / مطالب آموزشی / خانواده / ارتباط:ابراز احساس

ارتباط:ابراز احساس

 

در فصل های گذشته توضیح دادیم که چگونه به ابراز احساس از ناحیه نوجوان تان گوش کنید،حال ببینیم اگر معلوم شد که مساله و مشکل از آن شماست چگونه باید برخورد کنید. در مواقعی ممکن است بخواهید ناراحتی ها و رنجش های مختصر را فراموش کنید.اما در مورد اغلب مشکلاتی که با نوجوانان پیدا می‌کنید باید راه چاره ای بجویید.از این رو به مهارت های موثر حل مسئله نیاز دارید.به مهارت هایی احتیاج دارید تا بتوانید احساسات خود را درباره یک موقعیت خاص را بیان کنید.درباره آن مذاکره نمایید.
در این فصل به راه ها و روش های مثبتی اشاره کرده ایم که به کمک آن می توانید احساسات خود درباره رفتار نوجوان تان را بیان کنید. می توانید با روش هایی به نوجوان تان کمک کنید تا با مسائل خود روبرو شود.
چرا نوجوان ها به حرف ما گوش نمی دهند؟
پنج دفعه به تو گفتم که این پنجره را بشور.به راستی که پسر تنبلی هسی.
کتت را روی کاناپه نینداز .چند بار باید یک حرف را بزنم؟
صدای آن تلویزیون را کم کن.مگر نمیبینی با تلفن صحبت میکنم؟بسیار بی ملاحظه هستی.
فرض کنید شما دریافت کننده این پیام می بودید.چه احساسی پیدا میکردید؟آیا به حرف پدر و مادرتان گوش میدادید؟آیا به سخن آنها عمل میکردید؟این پیام ها جملگی تحقیر آمیزند.به شکلی سرزنش میکنند.به هوش و فراست نوجوان توهین میکند،پیام های غیر موثری هستند زیرا ما را به جانب مخالف خواسته‌هایمان راهنما می‌شوند.این عبارات به جای این که تشویق کنند،تولید مقاومت و سرکشی می کنند.
همه ما وقتی ناراحت می‌شویم حرف هایی از این دست میزنیم.کار دیگری بلد نیستم.اما متاسفانه وقتی به نوجوان مان بی احترامی میکنیم،دلیلی ندارد که به ما احترام بگذارد.به جای سرزنش کردن و تهمت زدن می‌توانیم احساس مان را با نوجوان مان در میان بگذاریم.
اجازه بدهید به یکی از مثال های فوق اشاره کنیم. فرض کنید که شما نوجوان هستید.شما اگر از مادرتان بشنوید که:((پنج بار به تو گفتم که پنجره ها را بشور به راستی که پسر تنبلی هستی.))چه واکنشی نشان میدهید؟آیا به سخن او گوش میدهید؟آیا همکاری میکنید؟حالا فرض کنید به جای این عبارت به شما بگوید:وقتی مجبورم چند بار برای شستن پنجره ها از تو خواهش کنم ناراحت میشوم زیرا احساس میکنم خواسته ی من جایی به حساب نمی آید.چه تفاوتی میان این دو جمله وجود دارد؟قبل اینکه بقیه مطالب را بخوانید به این پرسش فک کنید

مطلب پیشنهادی

کلید تربیت موثر:برابری و احترام متقابل

آموزش قدم به قدم برای تربیت موثر نوجوان ها روشی است که باید جایگزین روش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *