خانه / مطالب آموزشی / خانواده / دیسیپلین:رشد مسئولیت

دیسیپلین:رشد مسئولیت

هیچ بخش از پدری و مادری کردن چالش آمیزتر از موضوع دیسیپلین یا آموزش نظم و انظباط نیست.خیلی ها کلمه نظم و انظباط را با مجازات یکی می‌دانند. اما در نظر ما دیسیپلین روشی برای کمک به نوجوان هاست تا به شرایط بلوغ و استقلال برسند.دیسیپلین چیزی نیست که آن را برای نوجوان ها انجام دهیم.به جای آن دیسیپلین کمکی در اختیار نوجوان هاست تا زندگی مسئولانه و مولدی داشته باشند.
اگر رابطه شما با نوجوانان معمولا منفی است،نیازی به این نیست که به همین شکل باقی بماند.هم شما و هم نوجوان تان باید بیاموزید که به یکدیگر احترام بگذارید.قبل هر چیز بدانید که چرا نوجوان شما سرکشی میکند.
سرکشی اغلب زمانی صورت خارجی پیدا می‌کند که نوجوان خود را در یک رابطه ارباب و برده احساس کند.نوجوان ها تلاش می‌کنند برای خود هویتی ایجاد کنند.میخواهند با احترام با آنها رفتار شود.این میل نوجوان ها می‌تواند سببی باشد تا پدر و مادرشان احساس کنند که اختیار و کنترل شان را از دست داده اند.نوجوان ها وقتی به این نتیجه برستد راه سازنده ای برای بارز شدن ندارند،مایوس می‌شوند. بسیاری از نوجوان ها می‌خواهند با بد رفتاری،مقاومت یا سرکشی خودشان را نشان دهند.
اما این نگاه را می‌توان تغییر داد.با تشویق نوجوان تان میتوانید آتش سرکشی او را فرو بنشانید.در این فصل و در فصل بعد به روش هایی اشاره کرده ایم که موثر و در ضمن احترام آمیزند و می‌توانند شما را در برخورد با بد رفتاری نوجوان تان یاری دهند.
مجازات کردن امری منفی است اما دیسیپلین حالت تادیب دارد و هرگز منفی نیست.توضیه ما این است که دیسیپلین را نه راهی برای رسیدن به کنترل،بلکه آن را یک فرایند یادگیری برای نوجوانتان در نظر بگیرید.
پدر و مادر سوای نظم و ترتیب برای نوجوان ها الگوی یک انسان بالغ با رفتار مسئولانه را به نمایش می گذارند.به عبارت دیگر پدر مادری که خود سیگار می‌کشند نگران سیگار کشیدن فرزندانشان باشند،بهتر این است که ابتدا فکری به حال خودشان بکنند‌
در ضمن مهم است که نوجوان ها در کار تصمیم گیری دخالت دهیم.این قدام تشویق آمیزی است که عزت نفس نوجوان ها را بالا می‌برد.اگز نوجوان ها نسبت به خود احساس خوبی داشته باشند بعید است که سرکشی و مقاوت کنند.وقتی پدر و مادر به نوجوان خود امکان انتخاب می دهند،به احساس استقلال، ارزشمندی و مسئول بودن نوجوان خود کمک می‌کنند.

مطلب پیشنهادی

کلید تربیت موثر:برابری و احترام متقابل

آموزش قدم به قدم برای تربیت موثر نوجوان ها روشی است که باید جایگزین روش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *