خانه / مطالب آموزشی / چگونه مشکلات مرتبط با استفاده ی نوجوانان از اینترنت را حل کنیم؟

چگونه مشکلات مرتبط با استفاده ی نوجوانان از اینترنت را حل کنیم؟

استفاده نوجوانان از اینترنت ممکن است منجر به مشکلاتی چون دستیابی به اطلاعات نامناسب، استفاده ی بیش از حد شود و یا دادن اطلاعات خصوصی که می تواند برای خود نوجوان یا خانواده اش مشکل ساز باشد. این مشکلات اساسا از عدم نظارت والدین ناشی می شود. اینترنت دارای اطلاعاتی است که برای دانش آموزان می تواند بسیار مفید باشد؛ اما همین رسانه اطلاعاتی را در اختیار نوجوانان قرار می دهد که ممکن است برایشان مضر باشد.

در اینترنت واقعیت و دروغ هر دو وجود دارد. گاهی نوجوانان اطلاعات نادرستی به دست می آورند که آنها را به ذهن می سپارند و یا در اختیار دوستانشان قرار می دهند. همچنین ممکن است روش های خشونت آمیزی را از اینترنت یاد بگیرند و یا با تصاویر نامناسبی روبه رو شوند. در مواردی نیز نوجوانان با افردای آشنا می شوند و یا به اطلاعاتی دست می یابند که با ارزش ها، گرایش ها و معیارهای خانواده هایشان مغایرند.

راه حل این مشکلات، تنها از طریق نظارت صحیح والدین صورت می گیرد. برخی از نوجوانان نیازمند نظارت بیشتر و دقیق تری نسبت به دیگران هستند زیرا برخی از فرزندان قابل اعتماد و مسئولیت پذیرند و برخی اینطور نیستند. به راحتی می توانید بر کارهای فرزندان مسئولیت پذیر خود نظارت کنید چون به شما گوش می دهند و با شما همکاری می کنند. در مقابل نظارت بر نوجوانان لجوج و سرسخت و یا بی مسئولیت دشوار است. در چنین مواردی، والدین ابتدا باید تا حد ممکن آن ها را در زمینه های دیگر، مسئولیت پذیر نمایند و سپس در زمینه رایانه و اینترنت از آن ها به عنوان  فرزندانی قابل اعتماد، انتظار داشته باشند.

اجازه ندهید از اینترنت در یک اتاق خصوصی استفاده شود و دستورالعمل هایی برای نوجوانان تعیین کنید. باید با فرزندانتان ارتباط برقرار کنید و با علایق، گرایش ها و دوستان آن ها آشنا شوید. در اینصورت می توانید نظارت صحیح تری داشته باشید.

مطلب پیشنهادی

ارج گذاشتن به تلاش ها و پیشرفت ها

ارج گذاشتن به موفقیت نوجوان ها کار دشواری نیست.اما باید توجه داشت که موفقیت همه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *