خانه / مطالب آموزشی / چگونه در موقعیت ها و روابط اجتماعی خود با دیگران، قاطعیت داشته باشیم؟ 1

چگونه در موقعیت ها و روابط اجتماعی خود با دیگران، قاطعیت داشته باشیم؟ 1

مردم هرچه به قاطعیت بیشتری مجهز باشند، بهتر می توانند در ارتباط با دیگران، گلیم خود را از آب بیرون بکشند. افرادی که به طور حساب شده از قاطعیت بهره می گیرند، از مهارت اجتماعی بهتری برخوردارند. کسی که به این روش مجهز نیست، در روابط اجتماعی مشکلات زیادی دارد و اغلب خجالتی است. ممکن است شخصی بالغ و یا مسن باشد، با این حال مانند نوجوان ها آشفته رفتار کند و از صحبت کردنِ قاطعانه عاجز باشد و زبانش بند بیاید. روابط اجتماعی در خوشبختی و سلامت روانی افراد تأثیر دارد و با موضوع قاطعیت ارتباط دارد.

روابط اجتماعی مانند رشته هایی است که با افزایش رفت و آمدها و با افزاش مناسبات اجتماعی، افراد را به هم پیوند می دهد. قاطع بودن در این مفهوم اجتماعی یعنی آن که افکار و دیدگاه های خود را آن طور که هستید، آن طور که دوست دارید و انتظارتان از زندگی است، به دیگران منتقل کنید. اگر میان دو نفر دوستی شکل نگیرد، علتش این است که دست کم یکی از طرفین نتوانسته است خواسته ها و دیدگاه ها و آنچه را که دوست دارد و ندارد به طرف مقابل انتقال دهد. توانایی از خویش صحبت کردن، اینکه چه کسی هستیم، چگونه زندگی می کنیم، توانایی ایجاد روحیه ای در مردم که با قاطعیت حرف شان را بزنند و نظرشان را بگویند، بخشی از مهارت های اجتماعی قاطعیت است. بنابراین قاطعیت؛ چیزی بیش از حق خود را از دیگران مطالبه کردن است.

اگر به این مهارت های اجتماعی مجهز نباشید، ارتباط مشکل ساز می شود و در هر برخورد و معاشرت ممکن است نتوانید خود را مطرح کنید و از سوی دیگر نمی توانید به گفت و گوهای دیگران آن طور که لازم است گوش دهید. اگر در امورات اجتماعی از قاطعیت لازم برخوردار باشید، به سرعت پی می برید که وجه اشتراکی برای ایجاد ارتباط با دیگران دارید.

ادامه دارد…

مطلب پیشنهادی

ارج گذاشتن به تلاش ها و پیشرفت ها

ارج گذاشتن به موفقیت نوجوان ها کار دشواری نیست.اما باید توجه داشت که موفقیت همه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *