خانه / مطالب آموزشی / چگونه با منفی اندیشی خود مقابله کنیم؟ ۲

چگونه با منفی اندیشی خود مقابله کنیم؟ ۲

پس از شناسایی سرزنش های درونی و افکار منفی، نوبت به این می رسد که درستی یا نادرستی آنها را ارزیابی کنید. چقدر طرز فکر شما با زندگی واقعی فرق می کند؟ شواهد موافق و مخالف افکار منفی تان کدام است؟ ممکن است عیب و نقص های بسیاری درباره ی زندگی شما وجود داشته باشد، اما آیا در خصوص ویژگی های منفی خود یا حساسیت برای موقعیت مورد نظر، مبالغه و زیاده رویی نمی کنید؟

وقتی افکار منفی خود را ارزیابی می کنید، از خود بپرسید چه اتفاقی سبب شده است که معتقد شوید، این فکر درست است؟ سپس از خود بپرسید چه شواهدی این فکر را رد می کند و دیدگاه واقع بینانه تر درباره ی این موضوع چیست؟ هدف از این کار این است که دریابید افکار سرزنش گر و منفی تان، تا چه حد اغراق آمیز است و با واقعیت تناسب ندارد و نوع نگاهی که به خود، شرایط زندگی یا حتی دیگران دارید، کاملا درست نیست. از این رو برای بهبود بخشیدن به افکار یاد شده، باید آنها را اصلاح کرد تا واقع بینانه تر شود.

افرادی که ذاتاٌ منفی اندیش و بدبین هستند، بر ویژگی های منفی خود تمرکز می کنند و بر این گمان اند که در آینده، احتمالا اتفاقات بدی خواهد افتاد. در صورتی که باید بدانید دیدگاهی که در مورد خود و جهان دارید، کاملا روشن و درست نیست. هنگامی که در تفکرتان دچار خطا می شوید، خود، دیگران و حتی موقعیت ها را در دو طبقه قرار می دهید. برای مثال اگر در تمام کارهایتان موفق شوید خود را بسیار کارآمد در نظر می گیرید و اگر در یک بخش از زندگی دچار مشکلی شوید، خود را شکست خورده تلقی می کنید. یکی از راه های موثر برای بهبود بخشیدن به افکار منفی این است که سعی کنید تفکر متعادل تر و منطقی تر را جایگزین آنها نمایید. از خود بپرسید: “حتی اگر تفکر منفی ام تا حدودی درست باشد، چه اثری در من، شرایطم، روابطم و مانند اینها می گذارد؟” بنابراین بهتر است طرز فکر امید بخش تری را اختیار کنید حتی اگر کاملا درست نباشد.

مطلب پیشنهادی

با اضطراب چه کنیم؟ 2

اگر فهرستی از وضعیت های اضطراب زا در زندگی خودتان تهیه کنید، متوجه می شوید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *