خانه / مطالب آموزشی / چگونه با منفی اندیشی خود مقابله کنیم؟ ۱

چگونه با منفی اندیشی خود مقابله کنیم؟ ۱

یکی از ویژگی های انسان این است که می تواند خود را ارزیابی کند و درباره خویش به تفکر بپردازد. همچنین انسان توانایی چشمگیری دارد تا فرآیندهای تفکر خود را به سمت انجام کارهای مهم، هدایت یا کنترل کند. به طور مثال اگر به فقدان و ناکامی فکر کنید، غمگین می شوید اما اگر به موفقیت و پذیرش فکر کنید، احساس شادمانی می کنید . بنابراین، طرز فکر ما بر احساس ما اثر می گذارد. افکار منفی تقریبا همیشه نتیجه ی نگرش های اغرق آمیز و جهت گیرانه از واقعیت است و موجب می شود ذهن فرد از افکار منفی درباره ی خود، شرایط شخصی و آینده پر شود. برای چنین شخصی دشوار است درباره ی زندگی، متعادل تر و منطقی تر بیندیشد و نمی تواند حواس خود را از فکر کردن به موضوعات منفی باز دارد و سرزنش های درونی خود را باور دارد.

برای اینکه بتوانید سرزنش های درونی خود را کنترل کنید، ابتدا باید تشخیص دهید که چگونه خود را سرزنش می کنید و چه افکار منفی ای به ذهنتان خطور می کند. سپس شرایط، رویدادها و موقعیت هایی را در نظر بگیرید که منجر به افکار منفی در شما می شوند. از خود بپرسید: “چه چیزی از این موقعیت و شرایط مرا ناراحت می کند؟” و یا “چگونه بر من اثر منفی می گذارد؟” و “چه چیزی مرا درباره ی خودم مأیوس می کند؟”

اغلب افرادی که با افکار منفی در کشمکش اند، یک یا چند فکرِ سرزنش گر به ذهن شان خطور می کند که معمولا در زمان نا امیدی روی می دهد. تمرکز سرزنش های درونی غالبا بر مسائلی از قبیل بی کفایتی، ناکامی، طرد، نکوهش، دوست داشتنی نبودن، ترک شدن، شرمساری و فقدان است. موقعیت های منفی در زمینه ی کار، تحصیل، روابط، سلامتی و وضع مالی سبب می شوند افکار منفی و سرزنش گر، به سراغ شخص بیاید. یکی از گام های مهم برای بهبود بخشیدن به خُلق منفی این است که یاد بگیرید هنگامی که موقعیت های منفی را تجربه می کنید، از سرزنش های درونی خود بیشتر آگاه شوید و دقت کنید که افکار منفی و سرزنش گرِ شما چقدر منفی و مغرضانه است.

مطلب پیشنهادی

ارج گذاشتن به تلاش ها و پیشرفت ها

ارج گذاشتن به موفقیت نوجوان ها کار دشواری نیست.اما باید توجه داشت که موفقیت همه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *