خانه / مطالب آموزشی / برای کنترل نق زدن کودکان چه باید کرد؟ ۲

برای کنترل نق زدن کودکان چه باید کرد؟ ۲

در صورتی که کودک شما، در لحظه ای که نمی توانید به حرف او گوش دهید با شما صحبت می کند، فوری به او پاسخ موقت بدهید، مثلا بگویید: “جالب است ولی الان عجله دارم. ممکن است درباره ی این مسئله چند دقیقه ی دیگر صحبت کنیم؟” البته بهتر است در صورت امکان، همان موقع برای گفتگو با فرزند خود وقت بگذارید. گوش دادن به حرف های کودک هنگامی که او با لحن معمولی صحبت می کند، او را تشویق می کند که به جای نق زدن، صحبت کردن طبیعی را ادامه بدهد.

بیشتر کودکانی که اهل نق زدن هستند، در بسیاری از موقعیت ها و شرایط به خصوص هنگامی که چیزی از شما می خواهند، نق می زنند. هر چند که تعداد محدودی از کودکان فقط هنگامی که کاری از آنها درخواست کنند، نق می زنند. اگر کودک شما مدتی است که نق می زند، احتمالا به نق زدن عادت کرده است. قدم اول آن است که مطمئن شوید کودک شما با روش صحیحتری برای صحبت کردن آشنایی دارد. بنابراین باید این سه مورد را انجام دهید:

1. هربار که فرزندتان نق می زند، برایش شرح دهید که صحبت کردن همراه با نق زدن برای شما آزار دهنده است.

2. از او بخواهید که خواسته اش را به روش بهتری بیان کند.

3. به فرزند خود در صورت رفتار بهتر، پاداش دهید.

هنگامی که فرزند شما نق می زند، فوراٌ اورا از نق زدن بازدارید و برای او توضیح دهید احساس بدی به شما دست می دهد. در این توضیح نباید فرزندتان مورد حمله و انتقاد قرار بگیرد و یا همراه با اظهاراتی منفی درباره ی او باشد. اگر فرزندتان خواست خود را با نق زدن مطرح کرد، از او درست صحبت کردن را بخواهید. اگر عمل نکرد و به نق زدن ادامه داد، به او بی اعتنایی کنید. اگر فرزند شما پس از اصلاح شدن، به طرز صحیح صحبت کرد، می توانید به او بگویید: “از این طرز صحبت کردنت، خوشم می آید.” و به او پاداش بدهید.

مطلب پیشنهادی

ارج گذاشتن به تلاش ها و پیشرفت ها

ارج گذاشتن به موفقیت نوجوان ها کار دشواری نیست.اما باید توجه داشت که موفقیت همه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *