خانه / مطالب آموزشی / روش های موثر برای پدران و مادران در تربیت نوجوانان ۱

روش های موثر برای پدران و مادران در تربیت نوجوانان ۱

فرزندپروری یکی از دشوارترین موضوعات برای والدین است. پدر و مادر برای اینکه بتوانند وظیفه تربیت فرزندان نوجوانشان را به خوبی انجام دهند، نیاز دارند تا نوجوانان خود را درک کرده و راه انگیزه دادن به آن ها را بیاموزند. نظم و انضباط در کار نوجوان ها موضوعی مهم و حساس است که به توجه دقیق و پیگیری های متعدد نیاز دارد.

1ـ خودتان و نوجوانانتان را درک کنید.

بسیاری از والدین دوران طفولیت و کودکی فرزندانشان را دوست دارند اما دوران نوجوانی فرزندانشان را روزگاری سخت و دشوار می دانند. تمامی والدین می خواهند روابطشان را با نوجوانان خود بهبود بخشند، اما بسیاری از آن ها شیوه های این کار را نمی دانند.

والدینی که اجازه می دهند فرزندان نوجوان آن ها هر کاری انجام دهند، سهل انگار هستند و آن هایی که با زور و اجبار با فرزندانشان برخورد می کنند، دیکتاتور و قدرت طلب هستند. پدر و مادر نباید اراده ی خود را بر یک نوجوان تحمیل کنند. همچنین واکنش های منفی پدر ومادر نسبت به بد رفتاری نوجوان، به تشدید آن بد رفتاری کمک می کند. تاثیر پدر و مادر بر فرزندان، زمانی به حداکثر می رسد که به جای تغییر دادن آن ها، خودشان را تغییر دهند.

2ـ بالا بردن عزت نفس نوجوانان با تشویق او

منظور از تشویق؛ توجه کردن به توانایی و استعدادهای نوجوان و حمایت از او به منظور بالا بردن عزت نفس و احساس ارزشمند بودن در اوست. پدر و مادر به روش های ساده ای می توانند نوجوانان خود را تشویق کنند. تشویق زبان خود را دارد، برای تشویق از کلماتی مانند خوب، عالی و بی نظیر استفاده نمی شود بلکه باید از عباراتی استفاده کردکه پذیرش را به همراه دارد و به نوجوان ها کمک می کند تا خودشان را باور کنند. از جمله:

ـ از کارَت خوشم آمد.

ـ خوب از عهده ی این کار برآمدی.

ـ پیشرفت شما خوب بود.

برای اینکه پدر و مادر یک تشویق کننده ی خوب و موثر باشند نیاز به صرف وقت و تلاش است.

ادامه دارد…

مطلب پیشنهادی

ارج گذاشتن به تلاش ها و پیشرفت ها

ارج گذاشتن به موفقیت نوجوان ها کار دشواری نیست.اما باید توجه داشت که موفقیت همه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *