خانه / مطالب آموزشی / 10 استراتژی برای غلبه بر اضطراب ناشی از شکست

10 استراتژی برای غلبه بر اضطراب ناشی از شکست

تجربه شکست می تواند ناامید کننده و اضطراب آور باشد، اما مهم است که به یاد داشته باشید که شکست بخشی از زندگی است. نحوه هدایت و غلبه بر این چالش ها می تواند مسیر موفقیت ما را مشخص کند. اگر اخیراً با شکست مواجه شده اید و متوجه شده اید که با اضطراب دست و پنجه نرم می کنید، گام های موثری وجود دارد که می توانید برای بازیابی آرامش خود و اعتماد به نفس خود گام بردارید. در اینجا 10 استراتژی قدرتمند برای کاهش اضطراب و پذیرش شکست و فرصت های رشدی ایجاد شده، بیان شده است:

1-احساسات خود را بشناسید و بپذیرید. درک کنید که طبیعی است که بعد از شکست احساس ناامیدی یا سرخوردگی کنید. احساسات خود را بپذیرید و به خود اجازه دهید که آنها را تجربه کنید. سرکوب یا طرد احساس اضطراب، سرخوردگی و ناامیدی می تواند پیشرفت را به تاخیر بی اندازد.

2-شکست را به عنوان یک محرک برای رشد در نظر بگیرید. دیدگاه خود را تغییر دهید و به شکست را به عنوان پله ای برای موفقیت در نظر بگیرید. مغز ما دارای ساختاری است که پس از شکست ماده ای به نام دوپامین را افزایش می دهد تا ما را تشویق کند که پشتکار داشته باشیم و دوباره تلاش کنیم. این را بپذیرید که شکست درس‌های ارزشمند و فرصتی برای پیشرفت شخصی به شما می‌دهد.

3- شفقت و مهربانی نسبت به خود را تمرین کنید. در مواقع سخت با خود مهربان باشید و با درک رفتار کنید. از خودانتقادی و خودگویی منفی بپرهیزید، زیرا فقط احساس اضطراب را طولانی و بیشتر می کند. همان همدلی و حمایتی را که در چنین مواقعی به یک دوست صمیمی یا یکی از عزیزانتان ارائه می دهید، به خودتان نیز دهید. اما مراقب باشید که مانع تلاشتان نشود.

4-تامل کنید و از شکستتان بیاموزید. زمانی را برای فکر کردن در مورد شکست و شناسایی درس هایی که به همراه دارد اختصاص دهید. اشتباهاتی که مربوط به خودتان یا محیط اطرافتان هست را بررسی کنید. عوامل تحت کنترل خود را شناسایی کنید و ببینید که چطور می توانید از آنها برای تلاش های بعدیتان استفاده کنید. بسیاری از عوامل تحت کنترل شما نیستند، پس از سرزنش کردن خودتان در مورد اشتباه ها و اتفاقاتی که تحت کنترل شما نیستند اجتناب کنید. از این بررسی ها برای بهبود روش تلاش کردنتان، استفاده کنید.

5-اهداف واقع بینانه تعیین کنید. اهداف خود را به مراحل کوچکتر و قابل مدیریت تقسیم کنید که با توانایی ها و منابع شما همخوانی داشته باشد. انتظارات واقع بینانه ای برای خود تعیین کنید، زیرا هدف های کمال گرایانه می تواند فشار و اضطراب بیش از حد ایجاد کند. پیشرفتتان در طول رسیدن به هدف را تقدیر کنید، هر چقدر کوچک به نظر برسد. چرا که دلیل شکستتان، ممکن است اندازه نامناسب هدفتان باشد.

6-با فردی که حمایتتان می کند در تماس باشید. دوستان، خانواده یا مربیان قابل اعتمادی که می توانند راهنمایی، و تشویقتان کنند و یا دیدگاه یا راهکاری جدید ارائه دهند، صحبت کنید. به یک متخصص در این حیطه که می تواند برای غلبه بر شکست و رسیدن به اهدافتان به شما کمک کند مراجعه کنید.

7-مراقبت از خود را در اولویت هر چیزی قرار دهید. مراقب سلامت جسمی و روحی خودتان باشید. فعالیت‌های خودمراقبتی که باعث آرامش در شما می‌شوند، مانند ورزش، تمرکز حواس و سرگرمی‌هایی که از آن لذت می‌برید، انجام دهید. رژیم غذایی متعادلی داشته باشید، خواب با کیفیت را در اولویت قرار دهید و از رفتارهای که ممکن است اضطراب را تشدید کنند، اجتناب کنید. متأسفانه، افراد ممکن است ناآگاهانه با رفتارهای مثل پرخوری، نوشیدن بیش از حد الکل یا مصرف مواد مخدر، سعی در تنبیه خودشان داشته باشند. این رفتارها که ناشی از احساسات منفی و عدم شفقت به خود ایجاد می شوند، می توانند ناراحتی ناشی از شکست را بیشتر و تشدید کنند. مهم است که این الگوهای مخرب را بشناسید و به آنها رسیدگی کنید و آنها را با مکانیسم های مقابله ای سالم تر و شیوه های مراقبت از خود جایگزین کنید که منجر به سلامت عاطفی شما می شود و به بهبودی شما بعد از شکست کمک می کند.

8- از افراد موفق بیاموزید: از  زندگی نامه افراد موفقی که در طول زندگی خود شکست های زیادی را تجربه کرده اند، الهام بگیرید. مسیرها و روش های موفقیت آنها را مطالعه کنید. از انعطاف پذیری آنها بینش کسب کنید و از راهکارهای آنها را در زندگی خود استفاده کنید.

9-یک رویکرد جدید را به کار بگیرید. انجام یک کار تکراری و انتظار نتیجه ای متفاوت داشتن امری اشتباه است. با این حال، بسیاری از ما در دام فرآیند فکری یکسانی می افتیم، و امید داریم که به نحوی به نتیجه ای متفاوت برسیم. برای رهایی از این چرخه تکراری و پیدا کردن احتمالات و راهکارهای جدید، باید ذهن خود را باز کنید و روشی کاملاً متفاوت را در پیش بگیرید. به‌جای پافشاری بر الگوهای فکری تکراری که منجر به شکست شده‌اند، خود را به چالش بکشید تا دقیقاً مخالف طرز فکر قبلی تان بی اندیشید و دیدگاه های تازه و راه حل های نوآورانه را امتحان کنید. یک قدم به عقب بردارید و در مورد فرآیند فکری که به شکست شما منجر شده است. فکر کنید. مفروضات، باورها و تصمیمات قبلی تان را بررسی کنید. حال برعکس و خلاف آن را تصور کنید. اگر از زاویه ای کاملاً متفاوت به قضیه نگاه کنید چه می شود؟ اگر فرضیاتی را که قبلاً درست می دانستید زیر سوال ببرید چه؟ با درگیر کردن آگاهانه خود در این نوع طرز فکر، الگوهای تکراری را مختل می کنید و بینش جدیدی به دست می آورید. از طریق این فرآیند “چرا که نه” است که می توانید چشم اندازهای جدید را باز کنید، فرصت های پنهان را کشف کنید و مسیری به سوی موفقیت بسازید.

10-پافشاری کنید و با انگیزه بمانید: به خاطر داشته باشید که شکست خوردن یک حالت دائمی نیست. با تعیین اهداف جدید، یادآوری نقاط قوت و دستاوردهای گذشته خود و پرورش ذهنیت مثبت، انگیزه خود را حفظ کنید. از قدرت دوپامین، انتقال دهنده عصبی که باعث ایجاد لذت و انگیزه در شما می شود استفاده کنید تا خود را به جلو سوق دهید به سمت موفقیت بروید.

شکست یک تجربه جهانی است و این پاسخ و واکنش ما به آن است که رشد و انعطاف پذیری ما را تعیین می کند. با اجرای این 10 استراتژی، می توانید به طور موثری اضطراب را کاهش دهید، از شکست عقب نشینی کنید و راه را برای موفقیت در آینده هموار کنید. شکست را به عنوان یک محرک و راه انداز برای رشد در نظر بگیرید و به یاد داشته باشید که با اراده و پشتکار می توانید بر هر شکستی غلبه کنید و آینده روشن تری خلق کنید.

گردآورنده: معصومه مدانلو (کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی)

مطلب پیشنهادی

ارج گذاشتن به تلاش ها و پیشرفت ها

ارج گذاشتن به موفقیت نوجوان ها کار دشواری نیست.اما باید توجه داشت که موفقیت همه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *