خانه / دسته‌بندی نشده / نحوه برخورد با همسر دروغگو

نحوه برخورد با همسر دروغگو

همسر دروغگو یکی از عواملی که باعث از بین رفتن اعتماد در افراد می شود، دروغگویی است. افرادی که به این کار عادت کرده اند به مرور زمان اعتبار خود را نزد دیگران از دست خواهند داد.

میگنا: در زندگی زناشویی دروغگویی باعث اختلافات شديد بین همسران خواهد شد. در این گفتگو دکتر محمدرضا خدایی عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی توضیح می دهد که با همسر دروغگو باید چگونه رفتار کنیم؟

تحلیل روانی دروغ گفتن چیست؟

– دروغگویی از مسائلی است که در همه ادیان نسبت به آن واکنش منفی نشان داده شده و به همین دلیل می گویند دروغگو دشمن خداست، اما متاسفانه افرادی به مرور زمان به این کار عادت می کنند و کم کم این مساله در روابط اجتماعی، فردی، خانوادگی و شغلی شان اثر منفی خواهد گذاشت. دروغگویی نه تنها کار ناپسندی است، بلکه به مرور زمان اعتبار فرد را نزد دیگران از بین می برد. وقتی فردی که به این کار عادت کرده، وارد زندگی زناشویی می شود مشکلاتش دو چندان خواهد شد.

چه افرادی بیشتر دروغ می گویند؟

– افرادی که ضداجتماعی هستند چون دوست ندارند قانونی در زندگی شان باشد و کسانی که احساس حقارت می کنند چون نمی خواهند دیگران از ضعف های آنها آگاه شوند.

چرا برخی افراد بر این باور هستند که دروغشان مصلحتی است و مشکلی ندارد؟

– افراد پشت این حرف پنهان می شوند چون می خواهند احساس بد کمتری را بعد دروغ گفتن تجربه کنند. متاسفانه دروغ های مصلحتی همیشه بدترین نوع دروغ ها هستند و خیلی از افرادی که به دروغ عادت می کنند، اسم این کارشان را مصلحت می گذارند.

اصلا مگر دروغ مصلحتی هم می شود؟

– نه، نمی شود و افرادی که به بلوغ کامل فکری و شخصیتی نرسیده اند از این بهانه بیشتر استفاده می کنند، در صورتی که متوجه نیستند اگر این کار را انجام دهند به مرور زمان دیگران حتی حرفه ای راست آنها را هم نمی پذیرند.

همسر دروغگو چه تاثیری بر رابطه زناشویی می گذارد؟

– متاسفانه هیچ چیز بدتر از این نیست که نتوانیم به همسرمان که نزدیکترین فرد در زندگی مان است، اطمینان کنیم. مسلما زندگی کردن با همسر دروغگو اصلا خوشایند نیست. ممکن است بار اول و دوم که او دروغ می گوید و شما متوجه می شوید، چندان عکس العمل خاصی نشان ندهید اما بعد از مدتی، کم کم نسبت به او بی اعتماد می شوید یا گاهی با او به تندی و با عصبانیت برخورد می کنید. بسیاری از خانم ها نمی توانند متوجه شوند چرا همسرشان به آنها دروغ می گوید، در حالی که آنها با صداقت و درستی تمام رفتار می کنند و تمام زندگی شان را وقف خانواده کرده اند یا برعکس.

درست است که گاهی خود همسر با رفتارهایش باعث دروغگویی طرف مقابلش می شود؟

– بله، این مورد یکی از موارد مهمی است که باعث ترغیب دروغگویی بیشتر در فرد می شود، برای مثال وقتی مردی با دوستش به تفریح می رود و هنگام بازگشت به خانه و تعریف ماجرا برای همسرش مورد مواخذه قرار می گیرد، طبیعی است که دفعه بعد، قرار با دوستانش را به همسرش نخواهد گفت و کم کم همین نگفتن ها باعث ایجاد سوء تفاهم و عدم صداقت در زندگی می شود.

 

مطلب پیشنهادی

اضطراب

اضطراب ترس است،ادراک و پریشانی است، ناراحتی است که وقتی می بینیم امنیت فردیمان به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *