خانه / مطالب آموزشی / با اضطراب چه کنیم؟ 1

با اضطراب چه کنیم؟ 1

اضطراب ترس است، ادراک و پریشانی و دلتنگی است، آن ناراحتی است که وقتی می بینیم امنیت فردی مان مورد تهدید قرار گرفته، آن را احساس می کنیم. در واقع احساس اضطراب یک نشانه است: مشکلی باید حل شود، چیزی درست نیست، برای رسیدن به آرامش دوباره باید کاری انجام دهیم.

از آنجا که اضطراب احساس دردناکی است، به ما آموخته اند سعی کنیم از آن بپرهیزیم. آن را به روی خود نیاوریم، از آن فرار کنیم و انکارش نماییم. احساس اضطراب فرو نمی نشیند. در حقیقت تا زمانی که ما نتوانیم با آن احساسات رو به رو شده و به طور موثری با آن برخورد کنیم، از بین نمی روند. احساساتی که در اضطراب به هم آمیخته اند نمودهای بدنی هم دارند: کف دست عرق کرده، پیشانی تر و چسبناک، دستان یا زانوان لرزان، صدای لرزان یا شکننده، قلب پر تپش و سوء هاضمه.

بسیاری از مردم اهمیت اضطراب و آثار آن را بر خود دست کم می گیرند. آنها تصور می کنند که اگر به کارهای روزانه شان ادامه دهند و با چیزهایی که در آنها اضطراب می آفریند رو به رو نشوند، در نهایت احساسات بد از آنها دور می شوند. اما چنین احساساتی خود به خود فرو نمی نشیند. وقتی مسائلی را که اضطراب را برانگیخته اند حل نکنید و مرتبا به علائم هشداردهنده ی اضطراب بی اعتنایی کنید، احتمال دارد هرچه بیشتر از راه های غیرمعتبرتر به اضطراب خود پاسخ دهید.

گاهی متوجه می شوید که سطح اضطراب شما آنقدر بالاست که هرگونه عملکردی برایتان غیرممکن است. در عین حال حقیقت این است که می توان از شدت اضطراب کم کرد و آن را به سطحی رساند که بتوانید به نیازهای مهم خود برسید. هدف از میان بردن کلی اضطراب نیست چون این امر غیرممکن است. چیزی که باید تحت کنترل درآید هیجانات و اضطراب های ضد سازندگی است تا بتوانید کنترل کشمکش های درونی خود را در دست بگیرید.

ادامه دارد…

مطلب پیشنهادی

چگونه ترس و اضطراب را در کودکان کنترل کنیم؟

کودکان اغلب ابراز ترس می کنند که نشان دهند احتیاج به کمک دارند. وقتی بچه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *