خانه / مطالب آموزشی / نکاتی برای مقابله با غم و اندوه

نکاتی برای مقابله با غم و اندوه

احساس غم و اندوه، درد عاطفی را توصیف می کند که می تواند ناشی از تجاربی مانند از دست دادن عزیزان، طرد شدن از اجتماع، یا ناکامی در رسیدن به هدفی باشد. احساس غم و اندوه، یک احساس طبیعی است. همه گاهی اوقات روز بدی دارند؛ بنابراین همه ما در مقطعی از زندگی خود احساس غم و اندوه می کنیم. غم و اندوه نیز مانند احساس های دیگر، یک احساس سالم است. اگرچه که ممکن است  احساس خوبی نباشد، اما می‌تواند به شما کمک کند تا حمایت اجتماعی مورد نیاز خود را دریافت کنید، آگاه شوید و تغییراتی را در زندگی خود ایجاد کنید.

وقتی احساس ناراحتی می کنید، ممکن است بیشتر گریه کنید، علاقه خود را به فعالیت هایی که قبلاً از آنها لذت می بردید از دست بدهید، بیشتر از قبل مواد مخدر مصرف کنید یا الکل بنوشید، مشکل خواب داشته باشید یا بیشتر از معمول بخوابید.

اما این مهم است که بدانید افسردگی با احساس غم و اندوه متفاوت است. اگرچه برخی افراد ممکن است از کلمات “غمگینی” و “افسردگی” به جای یکدیگر استفاده کنند و جملاتی مانند “من امروز خیلی افسرده هستم” را بگویند، اما این تجربیات کاملاً متفاوت از هم هستند. افسردگی یا اختلال افسردگی اساسی یک وضعیت روانی است که بر عملکرد روزانه شما تأثیر منفی می گذارد، بر بدن شما تأثیر می گذارد و حتی مغز شما را نیز تحت تاثیر قرار می دهد. اگرچه احساس غم و اندوه ممکن است با افسردگی مرتبط باشد، اما تفاوت بین افسردگی و غم نه تنها در شدت یا درجه آن است، بلکه به نحوه تأثیر منفی آن بر زندگی فرد نیز مربوط می شود.

نکاتی برای غلبه بر غم و اندوه

اندرو سولومون در کتاب خود می نویسد: «متضاد افسردگی، شاد بودن نیست، بلکه سرزندگی است. اگر متوجه شدید که بیشتر از حد معمول یا با شدت بیشتری نسبت به قبل، احساس غمگینی می کنید، چند کار وجود دارد که می توانید در این مواقع امتحان کنید:

آگاه باشید:

با آرامش از خود بپرسید که چه چیزی باعث این احساسات می شود. ممکن است مربوط به کار، در مورد یک دوست، یا حتی در مورد چیزی باشد که شما طبق وعده خود عمل نکرده اید. از آنجایی که غم و اندوه ممکن است در زمان تنهایی، سوگواری یا احساس درماندگی نیز ظاهر شود، اولین قدم برای احساس بهتر داشتن این است که در وهله اول، علت ایجاد این احساس را شناسایی کنید.

غمگین باش:

ممکن است غیرقابل تصور به نظر برسد، اما اینکه به خود اجازه دهید غم و اندوهی را که تجربه می‌کنید را احساس کنید –زمان و مکانی را به تجربه غمگین بودن خود اختصاص دهید– می‌تواند بسیار سودمند باشد. سرکوب یا انکار احساسات، خود می تواند منجر به استرس فیزیکی واقعی بر روی بدن و مشکلات سلامت روان شما شود. اگر دوست دارید گریه کنید یا چند ساعت طول می کشد تا دوباره شارژ شوید. اشک‌ها تسکین‌دهنده هستند و مانند مکانیسمی تصفیه‌کننده عمل می‌کنند که به شما کمک می‌کند استرس و درد عاطفی را رها کنید.

مهربان باش:

تأیید و پذیرش غم و اندوه می تواند به شما کمک کند تا از آن عبور کنید. در مورد آنچه شما را غمگین می کند کنجکاو و دلسوز باشید. دریابید که چه چیزی بیشتر شما را آرام می کند، برای مثال، ممکن است بخواهید با یک دوست صحبت کنید یا شب را به تنهایی بگذرانید – و به خود فرصت دهید تا آرامش خود را به دست آورید.

ذهن آگاهی را تمرین کنید:

ذهن آگاهی به معنای حضور در لحظه، تجربه زمان حال بدون قضاوت و فکر در مورد گذشته و آینده است زیرا خود را قضاوت و سرزنش نکردن به شما این امکان را می دهد تا غم و اندوه خود را با سرعت بیشتری تجربه کرده و از بین ببرید.

برقراری ارتباط:

معمولا غم با تنهایی دست به دست هم می دهند و با هم همراه می شوند. به همین دلیل است که تماس با دوستان یا خانواده ممکن است بر روحیه شما تأثیر مثبت بگذارد و ارتباطات اجتماعی شما را تقویت کند.

خواب خود را بهبود بخشید:

خواب با خلق و خو به شدت مرتبط هستند. مطالعات بسیاری ارتباط معنی دار بین خواب و علائم افسردگی را نشان می دهند، بنابراین خواب بیشتر ممکن است به بهبود غم و اندوه شما کمک کند.

گردآورنده: معصومه مدانلو (کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی)

مطلب پیشنهادی

ارج گذاشتن به تلاش ها و پیشرفت ها

ارج گذاشتن به موفقیت نوجوان ها کار دشواری نیست.اما باید توجه داشت که موفقیت همه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *