خانه / مطالب آموزشی / ارتباطات بین فردی / شرایط مشکل زا در ازدواج

شرایط مشکل زا در ازدواج

گاهی شرایط بیرونی، آینده همسران و زندگی مشترک آنها را با مشکل مواجه خواهد کرد. شرایطی که در آینده یک ازدواج و موفقیت آن می تواند مشکل ایجاد کند به شرح زیر آورده می شود:

1-تفاوت سنی زیاد

تفاوت سنی زیاد بین زن و شوهر می تواند مشکلات جدی برای هر دو نفر ایجاد کند.تفاوت سنی در سنین پایین تر مشکلات بیشتری را ایجاد می کند تا در سنین بالاتر. چرا که در سنین بالاتر، پختگی و تجربه هر دو بیشتر است.

اگر از همسر خود بزرگتر باشید:

-این امکان وجود دارد که حوصله او را نداشته باشید

-تحمل خامی، بی تجربگی و کندی او در مسائل را نداشته باشید

-ممکن است شاهد این باشید که او با مسائلی گریبان است که شما مدت ها پیش آنها را از سر گذراندید.

-ممکن است برای همسر خود نقش والد را بازی کنید.

-معمولا بخاطر تجربه بیشترتان دائم به پند و اندرز او می پردازید

-به دلیل سن بیشتر و دانستن راه حل بسیاری از مشکلات، ممکن است با همسرتان مانند کودک رفتار کنید. که باعث افزایش عصبانیت او نسبت به شما و نابود شدن جاذبه جنسی بین شما شود.

-بخاطر سن و تمکن مالی بیشتر، در رابطه قدرت بیشتری پیدا می کنید و ممکن است همسر خود را کنترل کنید

-ممکن است سعی کنید خود را جوانتر نشان دهید و برای رضایت خاطر همسر، از نیاز های متناسب با سن خودتان چشم پوشی کنید.

اگر از همسر خود جوانتر باشید:

ممکن است او را به عنوان یک الگو و آموزگار نگاه کنید و در مقابل او احساس حقارت و ضعف کنید.

ممکن است برای همسر خود نقش کودک بازی کنید.

ممکن است خود را مسن تر از سن واقعی نشان دهید تا تفاهم بین خود و همسرتان را بیشتر کنید و مطابق میل او رفتار کنید.

2-تفاوت دینی(مذهبی)

تفاوت دینی یکی از مسئله سازترین تفاوت ها می تواند باشد.در آغاز آشنایی ممکن است تاثیر چندانی بر رابطه نداشته باشد اما وقتی رابطه جدی تر می شود و احساسات افراد نسبت به هم قدرت میگیرد، مشکلات و تفاوت ها نیز بیشتر می شود.این افراد معمولا در سنت ها و ایام تعطیل تفاوت مذهبی خود را به خوبی نشان می دهند.

3-تفاوت های اجتماعی،قومی، تحصیلی

شرط تحقق یک رابطه سالم، نقاط مشترکی است که باهم دارند: علائق مشترک، عقاید مشترک، سوابق و سلایق مشترک. همه این ها در تفاهم و راحتی و کم بودن تنش سهم بسزایی دارند.این به این معنی نیست که شما و همسرتان در مورد همه چیز باید توافق نظر داشته باشید، اما تفاوت های زیاد و خارج از معمول می تواند تنش زیادی را ایجاد کند. تفاوت اجتماعی بیشتر بیانگر تفاوت طبقه اجتماعی و وضعیت اقتصادی است. برخی همسران از تفاوت ها به سود خود استفاده می کنند و از یکدیگر می آموزند و خود را با هم هماهنگ می کنند اما چنانچه این تفاوت ها زیاد باشد تنها سبب درگیری و احساس بیگانگی خواهند شد.

4-خانواده مخرب همسر

در ازدواج ما نه تنها با همسر خود ازدواج می کنیم بلکه به طور استعاری با خانواده او نیز ازدواج می کنیم. خانواده همسر میتواند نقش مثبت و منفی در ازدواج ایفا کند. تاثیر خانواده همسر بستگی به نحوه برخورد همسر دارد. چنانچه همسری رفتاری غیر محبت آمیز و مخرب خانواده خود را تحمل نکند و در برابر آنها ایستادگی کند، خطر زیادی رابطه همسران را تهدید نمی کند اما اگر همسر نتواند رفتار مخرب خویشاوندان خود را کنترل کند، روابط هسران رو به وخامت می گذارد.خانواده مخرب همسر، معمولا به سرعت قابل شناسایی نیست و پس از گذشت یک زمان قابل ملاحظه و در ارتباط زیاد است که می تواند حضور آنها را تشخیص دهد. این خانواده ها، حریم ازدواج را به رسمیت نمی شناسند و هیچ حد و مرزی را بین خود و فرزند خود رعایت نمی کنند.

اینگونه خانواده ها، انرژی و وقت و توجه همسران را برای خود می خواهند و اینطور می پندارند که هدف و مقصود از ازدواج این است که عروس یا داماد در خدمت آنها باشد. علاوه بر این، آنها رابطه همسران را به رسمیت نمی شناسند و دائما عروس یا داماد را به خاطر اینکه باعث جدایی آنها از فرزندشان شدند تنبیه می کنند. این خانواده ها به داماد و عروس خود احترام نمی گذارند و آنها را نادیده می گیرند.

افرادی که رفتار آزار دهنده خانواده خود را نسبت به همسرشان تحمل می کنند، کودکانی هستند که هنوز بالغ نشدند و به خانواده خود وابسته هستند. در نتیجه زندگی با این افراد مناسب نیست.

5-روابط راه دور

برخی از ازدواج ها در شرایطی رخ می دهد که یکی از همسران در جای دیگری می باشد و امکان ملاقات و آشنایی از نزدیک برای آنها محدود است.وقتی که افراد از یکدیگر دور هستند شناخت آنها از یکدیگر نیز یک شناخت از دور است. وقتی به آینه از نزدیک نگاه می کنیم چهره خود را شفاف و با همه جزییات و ریزکاری ها می بینیم اما وقتی از دور بایستیم، تنها می توانیم کلیت را ببینیم. در روابط دور هم امکان شناخت جزییات فرد وجود ندارد.در روابط دور معمولا مسائل زیر وجود دارد:

-هدف از عاشق و معشوق در یک رابطه طبیعی این است که با یکدیگر صمیمی و مهربان تر شوند اما در روابط دور، هدف عاشق و معشوق این است که دوباره یکدیگر را ببینند.

-فرصت شناخت واقعی از افراد سلب می شود.

-از برخورد با مسائل و مشکلات اجتناب می شود.چرا که وقتی هم دیگر را می بینند فرصت محدودی دارند و سعی می کنند همه چیز را به خوبی برگزار کنند و به مسائل و مشکلات نمی پردازند.

-تلقی آنها از تفاهم با یکدیگر معمولا غیرواقع بینانه است.چرا که هیجانی که در آن مدت محدودی که هم را میبینند تجربه می کنند باعث می شود که فکر کنند کل زندگی نیز به همین صورت است.

گردآورنده: معصومه مدانلو (کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی)

مطلب پیشنهادی

ارج گذاشتن به تلاش ها و پیشرفت ها

ارج گذاشتن به موفقیت نوجوان ها کار دشواری نیست.اما باید توجه داشت که موفقیت همه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *