خانه / مطالب آموزشی / ارتباطات بین فردی / ضرورت آمادگی پیش از ازدواج(2)

ضرورت آمادگی پیش از ازدواج(2)

برقراری روابط خوب بین دو نفر، مستلزم شناخت از شخصیت خویشتن و شخصیت دیگری است.این شناخت به ایجاد توانایی در برقراری ارتباط بهتر بین زوجین کمک می کند و در برقراری روابط پایدار اهمیت فرآوانی دارد.

صفات شخصیتی که بیشترین اهمیت را در ثبات زناشویی بعدی دارد را می توان چنین برشمرد:اعتماد به نفس و احترام به خویشتن، جرات مندی، آرامش، سازمان بندی، انعطاف پذیری، مردم آمیزی، رشد و پختگی عاطفی-هیجانی، احساس رضایت مندی و شادکامی از زندگی.

صفات شخصیتی منفی که بیشترین آسیب پذیری را به زندگی زناشویی بعدی وارد می کند عبارت اند از: منفی گرایی بیش از حد، وابستگی و نیازمند بودن، کناره گیری و ایجاد فاصله از دیگری، به عنوان مثال ابراز علاقه و وابستگی عاطفی از جانب یک نفر و فقدان حساسیت و بی تفاوتی عاطفی از جانب فرد دیگر یا سلطه جویی و سلطه طلبی، عدم ابراز عواطف و احساسات و یا ابراز عواطف منفی.از جمله الگوهای رفتاری دیگری که در ازدواج های ناموفق شایع است، می توان به توهین کردن، دفاعی عمل کردن، انتقاد بیش از حد و برانگیختگی فیزیولوژیکی و عصبی اشاره کرد.

به طور کلی بیان عواطف و احساسات ابزار مهمی در افزایش رشد و تحول شخصیتی افراد است. هر قدر افراد از لحاظ عاطفی رشد یافته تر باشند، در آینده ارتباط بین سیستم خانواده آنها بهتر خواهد بود.عواطف و هیجانات سرکوب شده و بیان نشده، اختلال های روانشناختی ایجاد می کند و هر قدر افراد بتوانند عواطف و احساسات خود را بیان کنند، مسائل آنها کاهش چشمگیری خواهد یافت. عواطف بیان نشده، انرژی ای است که از بین نمی رود، بلکه به شیوه مخرب ظاهر می شود، مثلا از لحاظ جسمانی به شکل بیماری، از لحاظ عقلانی به شکل اختلال های فکری و از لحاظ عاطفی و هیجانی به شکل عصبیت ها و اختلال های روانی تظاهر می یابد.

در زندگی زناشویی، رشد و تحول فردی، آزادی و خود شکوفایی فردی، کارکرد خانواده را بهبود می بخشد.هدف زوج ها باید ایجاد هماهنگی عاطفی-فکری و رفتاری باشد. در ارتباط میان زوج ها، داشتن اعتماد به نفس نیز، اهمیت دارد. وجود اعتماد به نفس در هر یک از طرفین به آنها کمک می کند تا در مواجهه با مشکلاتی که در هر رابطه پایداری پیش می آید، با آمادگی و تدبیر لازم برخورد کنند.انعطاف پذیری نیز نقش مهمی در اعتماد به نفس دارد. چرا که افرادی که اعتماد به نفس بیشتری دارند، انعطاف پذیرتر نیز هستند.

برای ایجاد آرامش در خود و دیگری، ابراز عواطف مثبت، محترم شمردن دیگری، اعتبار بخشیدن به او، هم حسی و درک متقابل، همدلی، شوخ طبعی، تحسین و تمجید توصیه می شود.تحسین و تمجید، پادزهر و علاج هر نوع بی توجهی و بی حرمتی است. زوج هایی که در مسیر شاد و ازدواج پایدار هستند، از تحسین خودانگیخته بیشتری نسبت به همسر استفاده می کنند.

روابط میان زوج ها می تواند متقارن یا مکمل باشد.در نوع اول، رقابت میان زوج ها زیاد است در حالی که در نوع دوم که بر مبادله متقابل دوجانبه تاکید می شود، و قدرت و توزیع قدرت بین زوج ها متعادل و متناسب و عادلانه است.برقراری تعادل و قدرت بین زوج ها، به کاهش مسائل و مشکلات ارتباطی بین آنها کمک می کند.

بسیاری از زوج ها بدون دانستن مطالب فوق الذکر و بسیاری از موارد دیگر وارد ازدواج می شوند. مسائلی در ازدواج رخ می دهد که زوج ها انتظار آن را ندارند در نتیجه یکی از راه های مطمئن ، شناخت بیشتر زوج ها از هم از طریق اجرای پرسشنامه ها و مشاوره پیش از ازدواج است.محتوای پرسشنامه ها و مطالب بیان شده در مشاوره های پش از ازدواج، به زوج ها کمک می کند تا مباحث بسیار متعدد و دشوار را در یک بازه ی زمانی کوتاه، روشن و آشکار کند. در نتیجه این ارزیابی های پیش از ازدواج، 1) روابط میان زوج ها را قبل از ازدواج مورد ارزیابی قرار می دهند و 2) اطلاعات جامعی درباره ی هر یک از زوج ها مانند ویژگی های شخصیتی، انتظارات و علایق، ارزش ها و باور ها و سوابق خانوادگی و … و 3) زمینه هایی را که به بهبود نیاز دارد را تشخیص می دهد و در صورتی که به آموزش ها و مداخلات بیشتری نیاز داشته باشند این امکان را فراهم می کنند.

گردآورنده: معصومه مدانلو (کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی)

مطلب پیشنهادی

ارج گذاشتن به تلاش ها و پیشرفت ها

ارج گذاشتن به موفقیت نوجوان ها کار دشواری نیست.اما باید توجه داشت که موفقیت همه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *