خانه / مطالب آموزشی / ارتباطات بین فردی / ضرورت آمادگی پیش از ازدواج

ضرورت آمادگی پیش از ازدواج

ایجاد یک رابطه پایدار و توام با تعهد، یکی از مهمترین و هیجان انگیز ترین پدیده ها در زندگی هر فرد است. ازدواج وظیفه و تعهدی برای تمام عمر است و مستلزم آماده سازی خویش، حداقل به مدت 6 ماه و ترجیحا به مدت یک سال است.

این مسئله ی مهمی است که در این مدت هر دو نفر از هم شناخت کافی کسب کنند. اگر چه بسیاری از زوج ها، پیش از ازدواج، نیازی به آماده سازی خویش و آموزش پیش از ازدواج را احساس نمی کنند، اما دلایل زیادی وجود دارد که برای فرایند آماده سازی باید وقت و انرژی گذارده شود،مثل:

عشق شما به یکدیگر،حتما منحصر به فرد و خاص است؛اما این عشق بخشی از فرایند ازدواج است.نقش شما به عنوان یک زوج در آینده این است که این عشق را حفظ کنید و تداوم بخشید.

عاشق شدن تجربه ای بسیار مهم و قدرتمند است؛ اما برای برپایی ازدواجی موفقیت آمیز چیزی بیش از عشق ، لازم است.

اگرچه عشق توافقی کامل است، و در آن هماهنگی وجود دارد اما حتی در این صورت هم ، با توجه به آنکه عشق نیروی پیوند دهنده ای است که افراد را به وحدت می رساند،باید درباره این عشق و شکوفایی و تداوم آن، بیشتر فرا بگیرید.

اکثر زوج هایی که دوره ی نامزدی را می گذرانند، امید زیادی به آینده دارند؛ آنها احساس می کنند که عشق همه چیز را تسخیر خواهد کرد. اما چگونه آن ها می توانند تضمین کنند که مانند میلیون ها زوج دیگر در رابطه ای خسته کننده و کسل کننده قرار نخواهند گرفت.رابطه ای را که در آن همواره زوج های نابسامان، منتظر وقوع معجزه ای هستند تا آنها را از این وضع ملال آور نجات دهد و یا با علم به اینکه معجزه ای رخ نخواهد داد، نسبت به اوضاع نابسامان خود، به نوعی بی تفاوتی دچار شوند و در بهترین صورت به خود بگویند: ” به خاطر خانواده، به خاطر بچه ها، بخاطر دوستان و همکاران، باید این زندگی را ادامه دهیم. باید ظاهر را حفظ کنیم و نگذاریم کسی متوجه وخامت ارتباط ما شود”.

اکثر زوج ها در دوران نامزدی فکر می کنند که با عشق و عاطفه کافی، این مسائل جزئی حل می شود.اما به طور کلی چنین نیست و متخصصان علم خانواده، معتقدند که چیزهای دیگری به جز عشق نیز لازم است و عشق به تنهایی برای ازدواج کافی نیست.

گاهی زوج های جوان پیش از ازدواج فکر می کنند که ارتباطشان خیلی مثبت، عاشقانه و عالی باقی خواهد ماند و هیچ چیز این رابطه را خراب نخواهد کرد.به علاوه آنها می گویند: “ما تعهد می کنیم و به هم قول می دهیم که به یکدیگر وفادار باشیم و حامی یکدیگر باقی خواهیم ماند، و از مشکلات زوج هایی که احساس تنفر و دشمنی به یکدیگر دارند، به دور خواهیم ماند.اما آیا واقعا خواهید توانست به تمام این موارد پایبند بمانید؟

اگر شما به عنوان یک زوج تصمیم ندارید که برای حفظ آرمان های خود تلاش خاصی بکنید و صرفا برای ازدواج عجله دارید، مطمئنا به زوج هایی می پیوندید که رابطه شان به طور کامل به خشونت و تلخ کامی منجر شده است.

اما دوره ی آماده سازی به زوج ها این فرصت را می دهد که نگاهی صادقانه و دقیق به ارتباطشان بیفکنند؛ آنها در دوره ی آماده سازی تشویق می شوند که با یکدیگر درباره اهداف، نگرشها، خانواده، کودکان، مسائل مالی، امیال و جاه طلبی ها، مسائل جنسی و نقش شان در جامعه بحث کنند.زوج ها بهتر است که پیش از ازدواج درباره ی جنبه های مختلف زندگی مشترک با یکدیگر به بحث و مذاکره بپردازند و تاکید بر تفاهم و برقراری یک ارتباط پایدار داشته باشند و چنین پرسش هایی را در ذهن خود مرور کنند:

  • به چه دلیل باید ازدواج کنم؟
  • چرا باید حالا ازدواج کنم؟
  • چرا می خواهم بقیه عمرم را با این فرد خاص بگذرانم؟
  • چگونه متوجه شده ام که می توانم در زندگی به این فرد خاص اعتماد کنم؟
  • تا چه حد روابط ما در حین ازدواج تغییر خواهد کرد؟

پژوهشگران با بیش از 50سال مطالعه و پژوهش دراز مدت و مقطعی در زمینه تعیین و تشخیص عواملی که در دوره آماده سازی برای ازدواج می تواند میزان رضایت مندی بعدی و ثبات ازدواج را پیش بینی کند، به این نتیجه رسیدند که عوامل و شاخص هایی را که زوج ها باید قبل از ازدواج به آن توجه داشته باشند، می توان به سه دسته اصلی تقسیم کرد:

  • عوامل مربوط به تاریخچه هر یک از زوج ها،که عبارت اند از پویایی های خانوادگی هر یک از آنها، میزان رضایت مندی والدین آنها از ازدواجشان، رابطه با پدر و مادر،رابطه با سایر افراد خانواده، عوامل فشار آور خانوادگی، شیوه های حل تعارض والدین، عوامل اجتماعی-فرهنگی مثل میزان تحصیلات، قومیت، نژاد و میزان حمایتی که فرد از سوی والدین و دوستان دریافت می کند.
  • صفات و ویژگی هایی که به فرد و شخصیت او ارتباط دارد به عنوان نمونه می توان از احترام به خویشتن، مهارت های ارتباطی، سلامت جسمانی و سلامت عاطفی نام برد.
  • فرایندهای ارتباطی و تعاملی بین زوج ها که شامل شباهت های فرهنگی، قومی، مذهبی، موقعیت های اجتماعی-اقتصادی، شباهت در نظام ارزشی، نگرش، مهارت های ارتباطی و حل مسئله است.

دوره آماده سازی فرصتی را فراهم می سازد که زوج ها درباره ی این عوامل و عناصر کلیدی و مهم به تامل و تفکر بپردازند.

ادامه دارد……

گردآورنده: معصومه مدانلو (کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی)

مطلب پیشنهادی

ارج گذاشتن به تلاش ها و پیشرفت ها

ارج گذاشتن به موفقیت نوجوان ها کار دشواری نیست.اما باید توجه داشت که موفقیت همه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *