خانه / مطالب آموزشی / کودکان / ایجاد انضباط موثر 2

ایجاد انضباط موثر 2

در ادامه روش های ایجاد انضباط موثر در کودکان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل کردن موقعیت، نه بچه

بسیاری از بچه ها همانند بزرگسالان می خواهند اوضاع را تحت کنترل داشته باشند.وقتی ما موقعیتی را کنترل می کنیم یعنی خطوط قرمز و راهنمایی را مشخص می کنیم و به بچه آزادی می دهیم در آن موقعیت انتخاب کند.به این ترتیب هم حق انتخاب و آزادی را از کودک نگرفتیم و هم محدودیت هایی قائل شدیم.اما این به این معنی نیست که به کودک بگوییم چه کاری انجام دهد.مثلا به کودک می گوییم که وقتی دارم با تلفن صحبت می کنم، آرام تر بازی کن و یا به اتاق دیگری برو.اگر فرزندتان به سروصدا ادامه داد یعنی انتخاب کرده که به اتاق دیگری برود.نکته مهم این است که والدین باید بر این خطوط راهنما قاطع باشند.

  • درگیر کردن بچه با انتخاب ها و پیامد ها

همچنان که کودک بزرگ تر می شود باید تصمیم گیری و قبول مسئولیت در برابر رفتارشان را بیاموزند.به این صورت که چند انتخاب در برابر کودکتان قرار دهید و از او بخواهد که از بین آنها انتخاب کند. به این ترتیب هم به او کمک می کنید که وابسته نباشد و هم قدرت تصمیم گیری را در خود تقویت کند.مثلا در مهمونی فردا دلت می خواهد لباس آبی را بپوشی یا سبز؟

علاوه بر این می توان پیامد های منطقی و طبیعی را برای کودکانتان شرح دهید و برای تصحیح رفتار و حق انتخاب آنها به این پیامد ها متوسل شوید.پیامد طبیعی یعنی اگر کودکی از غذا خوردن امتناع ورزد تا وعده غذایی بعدی گرسنه می ماند.پیامد منطقی هم به این معنی است که اگر آرمین با دوچرخه عمدا به علی بزند، علی ممکن است دیگر با او بازی نکند.

  • طرح ریزی زمانی برای ابراز محبت

همه بچه ها نیاز دارند که مورد توجه قرار گیرند.والدین علاوه بر کارهای منفی باید به کارهای مثبت کودکان نیز توجه کنند.اما علاوه بر این زمان ها، والدین باید تلاش کنند اوقاتی را در روز صرف بچه ها کنند مثلا زمان هایی را در نظر بگیرند و با کودکانشان بازی کنند،آنها را بغل کنند و از وجود آنها لذت ببرند.این کار باعث بهبود رابطه شما با کودک و جلوگیری از بروز مشکلات رفتاری در آنها می شود.

  • اجازه ی عمل دادن

درست است که کودکان احتیاج به مراقبت دارند اما مراقبت بیش از حد، باعث تضعیف اعتماد به نفس آنها می شود و احساس می کنند قادر به کنار آمدن با چالش ها نیستند. با بزرگتر شدن کودک و یاد گرفتن همکاری کردن می توانیم با اجازه ی عمل دادن به آنها، اعتمادمان را به او نشان دهیم و کمک کنیم عزت نفس قوی در خود بسازد.مثلا می توانیم از او برای گذاشتن ظرف های سبک تر بر روی میز کمک بخواهیم.توجه کنید که کمک باید متناسب با سن و توان کودک باشد.

  • افزایش ثبات در خود

بچه ها احتیاج به انضباطی دارند که با ثبات باشد.وقتی والدین بدون توجه به این که در کجا و در چه موقعیتی هستند،هر رفتاری را به همان صورتی که باید انجام دهند، بچه ها خواهند دانست اگر بدرفتاری کنند، چه انتظاری باید داشته باشند.

  • توجه به رفتار مثبت

اینکه وقت زیادی را صرف رفتار منفی کودک کنید ممکن است راهی برای جلب توجه و ارضای احساس تعلقش به شما شود. پس باید تعادلی در توجهمان به رفتار های منفی و مثبت کودک ایجاد شود و با توجه به رفتار های مثبت فرزندمان بیشتر پاسخ های “بله” بدهیم تا “نه”.

  • از دور خارج کردن بچه از طریق قرنطینه ی تربیتی

این روش وقتی استفاده می شود که روش های قبلی کارساز نبوده باشد مثلا خلق و خوی لجبازانه ای که نمی توان نادیده اش گرفت یا دخالت های مکرر در امور شما و یا … .البته روش قرنطینه تربیتی نیز یک انتخاب است.به این صورت که بچه می تواند انتخاب کند که دست از شیطنت بردارد یا برای مدتی قرنطینه تربیتی شود تا مجددا کنترل خود را به دست آورد.این روش به بچه یاد می دهد که رفتار و عواطف خود را کنترل کند و اینکه اگر می خواهد با دیگران باشد، مجبور است روی رفتار خود تجدیدنظر کند.بهترین و موثر ترین قرنطینه تربیتی این است که وقتی کودک سوءرفتار از خود نشان داد، شما آن صحنه را ترک کنید و به اتاق بروید و تا زمانی که فرزندتان آرامش خود را بازیابد بیرون نیایید.

مطلب پیشنهادی

ارج گذاشتن به تلاش ها و پیشرفت ها

ارج گذاشتن به موفقیت نوجوان ها کار دشواری نیست.اما باید توجه داشت که موفقیت همه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *