خانه / مطالب آموزشی / چگونه همسران می توانند خشم خود را کنترل کنند؟ 1

چگونه همسران می توانند خشم خود را کنترل کنند؟ 1

در جریان ازدواج و یک ارتباط طولانی و درازمدت، رفتارهای خاصی بین مردان و زنان پدید می آید که آن ها را نسبت به یکدیگر بیگانه می سازد. بحث ها و مشاجره ها، بیان آشکار خشم نسبت به شریک زندگی خود، انتقاد بیش از حد و طرد عاطفی از جمله این موارد است. اغلب زوج ها انگیزه های زیربنایی این قبیل رفتارها را نمی دانند و این رفتارها منجر به بیگانه شدن آن ها و کاهش صمیمیت بین آن ها می شود.

اشراف داشتن بر خشم و کنترل آن، نقطه ی شروع بسیار موثری است. گاهی انگیزه های زیربنایی خشم، ناشی از باورهای نادرست است. مثلا “چون ما با هم اختلاف نظر داریم، پس برای یکدیگر مناسب نیستیم.” این باورها معمولا از تجارب قبلی هریک از آن ها نشأت می گیرد. دوران قبل از ازدواج فرصت خوبی است که باورهای نادرست به طور واقعی محک زده شود. بیان خصومت و رفتارهای خشونت آمیز نسبت به شریک زندگی آینده، تعارض و کشمکش را بیشتر می کند و رابطه را به خطر می اندازد. بین اظهارات جرأتمندانه و واضح درباره ی فرد دیگر، که بدون خشم و کینه و برانگیختگی عاطفی شدید همراه است و رفتارهای خشونت آمیز، تفاوت های بسیاری وجود دارد. روانشناسان معتقدند که بیان و ابراز خشم بیش از آنکه مفید باشد، آسیب می رساند. راه های کارآمدتری وجود دارد که مشاجره ها را کاهش دهد و به جای اینکه طرفین یکدیگر را مورد هجوم قرار دهند، به شکل مستقیم و شفاف به بیان خواسته های خود بپردازند.

از طریق خویشتن داری عاری از مقابله و تلافی جویی، می توان از اوج گیری مشاجره ها کاست. البته این کار همیشه آسان نیست. برخی از زوج ها، تخلیه خشم را راه حل نهایی می دانند. ارتباط های مبتنی بر انتقاد، دفاعی عمل کردن، کارشکنی، سنگ اندازی، تحقیر و توهین دیگری… همگی از انواع ارتباط های خصمانه هستند.

ادامه دارد…

مطلب پیشنهادی

ارج گذاشتن به تلاش ها و پیشرفت ها

ارج گذاشتن به موفقیت نوجوان ها کار دشواری نیست.اما باید توجه داشت که موفقیت همه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *