خانه / مطالب آموزشی / نحوه ی ایجاد عزت نفس در فرزندان 1

نحوه ی ایجاد عزت نفس در فرزندان 1

اگر بچه ها از عزت نفس قوی برخوردار باشند برایشان ساده تر خواهد بود که باورهای مثبت را در مورد خودشان شکل دهند و جای خود را در دنیا بیابند. عزت نفس معیاری اصلی است که هر بچه ای را به عنوان انسان برای موفقیت ها یا شکست ها آماده می سازد. احساسات ما در مورد ارزشی که برای خود قائلیم، باورهایی هستند که اساس شخصیت ما را تشکیل می دهند و تعیین می کنند که چگونه توانایی هایمان را به کار گیریم.

از هنگام تولد تا شش سالگی، زمانی مطلوب برای توسعه ی عزت نفس است. بچه ها باورهای خود را در مورد ارزش قائل شدن برای خود، بر مبنای درکشان از واکنش هایی که دریافت می کنند، شکل می دهند. یک راه برای کمک به ایجاد عزت نفس این است که روابط خودتان را با آنان بر مبنای احترام متقابل پایه گذاری کنید. احترام متقابل یعنی باور داشتن و رفتار کردن به گونه ای که گویی والدین و فرزند بدون در نظر گرفتن شرایطی با ارزش هستند. شما با فرزندتان با احترام رفتار می کنید و انتظار دارید که با شما و دیگران محترمانه رفتار کند.

برای اینکه فرزندتان به شما احترام بگذارد، شرط لازم این است که شما به خودتان احترام بگذارید.عزت نفس سالم شما الگویی برای فرزندان شماست.زمانی شما الگویی مثبت را ارائه می دهید که برای خودتان ارزش قائلید، قدر خودتان را می دانید و خودتان را همانگونه که هستید پذیرفته اید.

کودکان و بچه های کم سن به طور طبیعی احترام به دیگران را نشان نمی دهند. در واقع خودمحور بودن برای آنان طبیعی و توأم با سلامت است. ما نمی توانیم انتظار داشته باشیم که بچه های کم سن به قدری محترم باشند که بزرگسالان استحقاق آن را دارند. اما اگر با بچه های کم سن محترمانه رفتار شود، توانایی یادگیری احترام متقابل را دارند.

ادامه دارد…

مطلب پیشنهادی

ارج گذاشتن به تلاش ها و پیشرفت ها

ارج گذاشتن به موفقیت نوجوان ها کار دشواری نیست.اما باید توجه داشت که موفقیت همه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *