خانه / دسته‌بندی نشده / نگاهی گذرا به عوامل ایجاد کننده اختلافات زناشویی

نگاهی گذرا به عوامل ایجاد کننده اختلافات زناشویی

نقایص موجود در مهارت های ارتباطی و مساله گشایی

شواهد متعددی نشان می دهد که اعضا خانواده های درمانده انواع الگو های بدکارکردی در ابراز افکار و احساسات نشان می دهند.مهارت های شنیداری و مساله گشایی ضعیف از عواملی هستند که باعث درماندگی می شوندنقایص موجود در ارتباطات و مساله گشایی در نتیجه عوامل مختلفی پدید می آیند از جمله: الگوهای ناسازگارانه یادگیری در فرایند اجتماعی شدن در بنیاد خانواده نقایص موجود در کارکرد شناختی انواع آسیب شناسی روانی مثل افسردگی و تجارب آسیب زا گذشته در روابط که باعث آسیب پذیری شخصی در مقابل پاسخ های شناختی گسسته و پاسخ های عاطفی،رفتاری در تعامل با افراد برجسته می شود تحقیقات نشان داده است افرادی که در روابط زناشویی ارتباطات ضعیفی دارند ممکن است در روابط خارجی نسبتا بی طرف مهارت های ارتباطی سازنده ای را نشان دهند و این موضوع نشان می دهد که عوامل مزمن در روابط خصوصی در ارتباط دخیل اند.

افراط در رفتار منفی و نقایص رفتار مثبت بین طرفین یا اعضای خانواده

اعمال مثبت و منفی با هدف تاثیر بر احساسات افراد دیگر انجام می شوند (مثل هدیه دادن به کسی یا فراموشی در دادن هدیه به کسی)اگرچه این نوع اعمال معمولا پیام های ضمنی دارند که با رفتار منتقل می شوند و شامل بیان صریح افکار و احساسات نمی شوند. اعضای خانواده های آشفته به نسبت اعضا خانواده های غیرآشفته رفتارهای منفی بیشتر و رفتارهای مثبت کمتری نسبت به یکدیگر دارند.

نقش تنظیم عاطفی

خانواده ها معمولا زمانی برای درمان مراجعه می کنند که برخی تحولات شدید یا بحران های عاطفی برایشان رخ داده است. در یک بررسی از 147 زوج متاهل که برای درمان مراجعه کرده بودند،مشخص شد که عمده ترین دلیل برای شروع درمان،ارتباط مشکل ساز و عدم وجود عاطفه در بین آنها بوده است از این رو فاصله عاطفی به عنوان عمده ترین دلیل مراجعه زوج ها برای درمان مشکلات ارتباطی شناخته شد.واژه تنظیم هیجانی به توانایی کلی ذهن در تنظیم اجزا مختلف فرایند عاطفی اشاره می کند بدون شک خودتنظیمی ذهن در بسیاری موارد با خودتنظیمی حالت های هیجانی مشخص می شود بنابراین چگونگی تجربه کردن ما از جهان به دیگران مربوط می شود و یافتن معنای زندگی به چگونگی تنظیم هیجان ما وابسته است.

شناخت انواع دلبستگی ها

1)دلبستگی ایمن):دیدگاه شایسته بودن شخص و قابل اعتماد بودن دیگران،که به شخص اجازه راحتی در تعلق و خودمختاری را می دهد.

2)دلبستگی آشفته):دیدگاه منفی شخص راجع به خودش در عین حال،دیدگاه مثبت راجع به دیگران که باعث می شود شخص بیش از حد در روابط نزدیک درگیر شده و به خاطر حس خودارزشی وابسته دیگران می شود.

3)اجتنابی بیمناک):دیدگاه منفی راجع به خود و دیگران داشتن که باعث ترس از تعلق و اجتناب از رابطه با دیگران می شود.

4)سرد و بی تفاوت):دیدگاه مثبت شخص راجع به خودش و دیدگاه منفی راجع به دیگران که باعث می شود شخص از ارتباط با دیگران اجتناب کرده و ترجیح دهد مستقل باشد و از روابط خصوصی خودداری کند.

شدت هیجانی و تمرکز هیجانی

اغلب لحظاتی وجود دارند که به نظر می رسد مردم نیا بیشتر به درک شدن توسط دیگران را تجربه می کنند و آن زمانی است که احساسات شدیدتر می شوند و احساس شدید آسیب پذیری هم وجود دارد.ممکن است به همین دلیل باشد که بسیاری از زوج ها و اعضا خانواده زمانی که احساس می کنند که مورد توجه قرار نمی گیرند به صورت فیزیکی عمل می کنند یا کناره گیری می کنند.              

مطلب پیشنهادی

اضطراب

اضطراب ترس است،ادراک و پریشانی است، ناراحتی است که وقتی می بینیم امنیت فردیمان به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *