خانه / مطالب آموزشی / کودکان / سازگار شدن با تولد خواهر یا برادر دیگر قسمت 2

سازگار شدن با تولد خواهر یا برادر دیگر قسمت 2

http://mehrbabol.ir/2018/06/11/سازگار-شدن-با-تو…-یا-برادر-دیگر-ق

بهتر است در مورد سازگار شدن کودک با تولد خواهر و برادرش نگاه پیشگیرانه داشته باشیم چون کیفیت رابطه خواهر و برادر تا حدودی ثبات دارد و کودکانی که در همان ماه های اول با این اتفاق سازگار می شوند بعدا با خواهر یا برادر خود کمتر اختلاف خواهند داشت.

آماده کردن

پدر و مادر ها باید فرزند بزرگ خود را برای تولد فرزند جدید آماده کنند البته این که آماده کردن کودک را از چه زمانی شروع کنیم به خود او بستگی دارد خردسالان(12 تا 18 ماهه)که درک چندانی از زمان (اعم از گذشته و آینده )ندارند فقط چند روز یا چند هفته به این اتفاق توجه می کنند.

پیش دبستانی ها (2تا5ساله)نیز اگر چه هنوز در زمان حال زندگی میکنند ولی خیلی کنجکاو هستند و درموردتغییرات فیزیکی محیط دقت به خرج داده و درموردانها سوال میکنند .این واقعه ،سوالاتی مثل (بچه ها از کجا می ایند)را نیز به دنبال دارد.این سوالات کودک،فرصتی به والدین می دهد تا کودک را برای پذیرش فرزند جدید آماده کنند.پدر مادر باید به فرزند خرسال خود اطلاعات ساده،محسوس و در حین حال حقیقی ودرست بدهندحتی اگرکودک درباره آنها سوال نکرده باشد.

به حداقل رساندن استرس

وقتی پدرو مادر می فهمند که به دنیا آمدن خواهر یا برادر جدید، برای کودک استرس بزرگی است.سایراسترس های کودک را به حداقل می رسانند تا کودک در کنار امدن با این استرس کم نیاورد.ما توصیه میکنیم پدر و مادر قبل از تولد فرزند جدید خود و بعد ازآن ،کاری کنند تا زندگی کودک نظم و ثبات پیدا کند.
آنها باید تغییراتب مثل خوابیدن در تخت خواببه جای گهواره،تعویض اتاق یا رفتن به مهدکودکی جدیدخود اعمال کنندتا کودک قبل از تولد خواهر یا برادرش به روال جدید زندگی عادت کند.

در ایامی که مادر در بیمارستان به سر می برد، باید یکی از اشنایان،در محلی آشنا از کودک مراقبت کند. در ضمن باید از قبل به کودک بگویند که در این ایام چه کسی از او مراقبت خواهد کرد.وانگهی چون تولد فرزند جدید اختلافات رفع نشده والد و کودک را تشدید می کند پدر و مادر باید قبل از تولد فرزند جدید این نوع مشکلات را رفع کنند.
بسیاری از پدر و مادر میپرسند آیا درست ایت بچه را برای دیدن مادر و فرزند نو رسیده به بیمارستان ببرند شواهد نشان می دهد این نوع دیدارها حداقل این مزیت کوتاه مدت را دارند که فشار جدایی کودک از مادر را کم می کند ولی شواهدی وجود ندارد که نشان بدهد دیدار با مادر در بیمارستان روی روابط کودک با فرزند نو رسیده تاثیرات بلند مدت میگذارد.

همچنین شواهدی نداریم که نشان بدهد با پستان شیر دادن یا با بطری شیر دادن به نوزاد بر سازگاری فرزند بزرگتر تاثیر میگذارد.

وقتی نوزاد را به خانه می آورند

وقتی نوزاد را به خانه می آورند رسیدگی زیاد پدر،پدر بزرگ،مادر بزرگ و اطرافیان به فرزند بزرگتر سازگاری او را آسان میکند توجه پدر تاثیرات مستقیم و غیر مستقیمی بر سازگاری فرزند بزرگتر می گذارد افزایش توجه او باعث می شود کودک برای مراقبت ها و رسیدگی های مادر جانشینی پیدا کند و در عین حال مادر را از زیر فشار مسئولیت جدید بیرون بیاورد.
دان و کندریک(1982) می گویند مادر با درگیر کردن فرزند بزرگتر در مراقبت از فرزند نو رسیده با تبدیل این نگهداری به تجربه ای مشترک بجای مسئولیت و همچنین با بازی کردن نقش الگویی که به نوزاد به عنوان شخصی دارای نیاز و احساس احترام میگذارد می تواند زمینه ای بچیند تا فرزند بزرگتر با این واقعه به نحو مثبتی سازگار شود.

بر گرفته از کتاب سنجش و درمان مشکلات دوران کودکی .مولفان:کارولین اس.شرودر،بتی ان.گوردون.مترجم:مهرداد فیروز بخت

گردآورنده:زهره جهانی کارشناس روانشناسی بالینی

مطلب پیشنهادی

ارج گذاشتن به تلاش ها و پیشرفت ها

ارج گذاشتن به موفقیت نوجوان ها کار دشواری نیست.اما باید توجه داشت که موفقیت همه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *