خانه / مطالب آموزشی / ارتباطات بین فردی / 3 نشانه که نمایانگر این است یک رابطه مبتنی بر تنهایی است نه عشق!

3 نشانه که نمایانگر این است یک رابطه مبتنی بر تنهایی است نه عشق!

برخی از افراد به دلیل ترس از تنهایی با فردی که برای آنها انتخاب و همسر مناسبی نیست، از روی اجبار رابطه برقرار می کنند. این برای افراد مهم است که احساس کنند می توانند در کنار همسرشان خود واقعی شان را نشان دهند. تفاوت زیادی بین یک رابطه عاشقانه و اجبار برای بودن در یک رابطه وجود دارد. گاهی برای یافتن کسی، آنقدر عجله می کنیم که این موضوع را نادیده می گیریم. این موضوع ممکن است باعث شود که وقتی به روابط عاشقانه نگاه می کنیم، عجب کنیم که چگونه «این نشانه‌ها را درنظر نگرفتیم» یا در نهایت با کسی وارد رابطه شده ایم  که مشخص است داشتن رابطه با چنین شخصی برای ما اشتباه است.

یکی از مسائل مهم این است که بتوانید تفاوت بین این عشق و اجبار را در همان روز های اول و به موقع تشخیص دهید، نه سالها بعد. این تشخیص ممکن است برای برخی افراد آسان‌تر از دیگران باشد. در اینجا سه ​​سوال وجود دارد که باید از خودتان بپرسید تا بتوانید تشخیص دهید که رابطه ای که در حال حاضر تجربه می کنید،  مبتنی بر عشق واقعی است یا مبتنی بر اجبار برای ترس از تنهایی است.

  1. آیا احساس می کنید که می توانید خود واقعیتان را در رابطه نشان دهید؟

یکی از واضح ترین نشانه های یک رابطه مبتنی بر ترس این است که مانند خود واقعی تان رفتار نکنید. ممکن است بخاطر ترس از دست دادن شریک زندگی تان، وادار به انجام رفتارهای خوشایندی شوید تا بتوانید رابطه را حفظ کنید. این کار ممکن است منجر به تغییر جنبه های شخصیتی تان یا سرکوب کردن ارزش هایتان شود. از آنجایی که شما همیشه نگران از دست دادن شریک زندگی خود هستید، ممکن است به جای اینکه از  با هم بودن لذت ببرید هر کاری انجام دهید تا رابطه تان از هم نپاشد. هنگامی که دائماً سعی می کنید خود را با انتظاراتی که دیگران از شما دارند وفق دهید، خواسته ها و نیازهای خود را نادیده می گیرید، که می تواند در نهایت منجر به احساس نارضایتی و از دست دادن هویتتان شود.

در یک رابطه سالم ضمن اینکه هر دو طرف باید تلاش کنند که استقلال و فردیت خود را حفظ کنند، در عین حال باید از هم نیز حمایت کنند. تحقیقات نشان می دهد که حفظ تعادل سالم بین نزدیکی در روابط و مستقل بودن، برای داشتن یک رابطه عاشقانه مهم است.

هنگامی که یک یا چند مورد از موارد زیر رخ دهد، روابط رو به تیره شدن می نهند:

-یکی از همسران تلاش می کند تا بر نگرش های دیگری تأثیر بگذارد و آن را تغییر دهد.

-یکی از طرفین در حل مسائل به شکلی نادرست عمل می کند و در مقابله با موقعیت های چالش برانگیز مشکل دارد.

-یکی از همسران مرز های شخصی دیگری را نادیده و زیر پا می گذارد.

  1. آیا برای شاد و خوشحال بودن نیاز دارید که دائما همسرتان در کنار شما باشد؟

درست است که معمولا افراد در جمع کسانی که واقعا دوستشان دارند بیشتر احساس خوشحالی می کنند. با این حال، برای برخی افراد، این شادی منجر به تلاشی مستمر برای اجتناب از تنهایی تبدیل می شود. اگر شما جز آن دسته از افرادی هستید که در غیاب شریک زندگی خود احساس پوچی می کنید، تا جایی که فکر می کنید بدون او اصلا نمی توانید خوشحال باشید، ممکن است این امر به علت ترس شما از، از دست دادن آن شخص باشد نه دوست داشتن واقعی آن شخص. این در حالی است که گذراندن وقت با شریک زندگی خود، برای رشد و تعالی رابطه مفید است، اما انتظار اینکه شریک زندگی تان، تمام وقت آزاد خود را با شما بگذراند ممکن است به این دلیل باشد که رابطه شما از روی ترس از از دست دادن و تنهایی شکل گرفته باشد.

موضوع دیگری که باید از خود بپرسید این است که آیا ترجیح می دهید با شریک زندگی تان به تنهایی وقت بگذرانید یا در جمع و در کنار دیگران؟ اگر متوجه شدید که وقت گذارندن با شریک زندگی خود در جمع برایتان ناگوار است، ممکن است نشان دهنده این باشد که برای شادی تان، بیش از حد به شریک زندگی خود وابسته هستید و نمی خواهید او را با دیگران سهیم شوید.

  1. آیا دائما حسادت می کنید؟

حسادت نشانه دیگری است که نشان می دهد رابطه شما با ترس از دست دادن و کمبود های خودتان کنترل می شود. طبق تحقیقات انجام شده، حسادت به صورت گهگاهی، در روابط امری طبیعی است و می تواند به عنوان یک نیروی مثبت در نظر گرفته شود، زیرا حسادت، احساسات را تشدید می کند و ابراز علاقه و لحظات صمیمی بین زوجین را افزایش می دهد. از سوی دیگر، حسادت بیش از حد یا غیرمنطقی، ریشه در ترس ما از رها و ترک شدن دارد. تحقیقات نشان داده است که افرادی که اعتماد کمتری به شریک زندگیشان دارند و یا دلبستگی بیمارگون دارند، ممکن است بیشتر حسادت کنند، وسایل همسرشان را زیر نظر بگیرند و از نظر روانی موجب آزار و اذیت همسرشان شوند.

نتیجه

هنگامی که احساس می کنید از نظر عاطفی به شدت به یک همسر نیاز دارید، ممکن است در انتخاب درست و تصمیم گیری عجله کنید. انتظار کشیدن برای وارد شدن به یک رابطه در زمان مناسب، اگرچه چالش برانگیز است، اما می تواند ما را به سمت یک رابطه مبتنی بر عشق و علایق مشترک سوق دهد، نه ار روی تنهایی یا ترس از مجرد بودن.

گردآورنده: معصومه مدانلو (کارشناسی ارشد روانشنای بالینی)

مطلب پیشنهادی

ارج گذاشتن به تلاش ها و پیشرفت ها

ارج گذاشتن به موفقیت نوجوان ها کار دشواری نیست.اما باید توجه داشت که موفقیت همه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *