خانه / مطالب آموزشی / ارتباطات بین فردی / حقایقی در مورد ازدواج

حقایقی در مورد ازدواج

انسان ها در بیشتر جوامع گویا تمایل دارند که نسبت به ازدواج واقع بین نباشند. گاهی ازدواج را آنقدر دست بالا می گیرند که هرگز نمی توان به آن دست یافت تا جایی که حتی در رویا ها هم قابل دسترسی نیست؛ پر از عشق، فداکاری، بچه های زیبا، خانه، ثروت، روابط عالی و دوستانه، دویدن های رویایی، سفر های جذاب و … اما وقتی ازدواج می کنیم افسرده می شویم چرا که واقعیت آنگونه نیست که در فیلم ها و داستان ها دیده و خوانده ایم. عشق واقعی هم لحظه های سرشار از خوشی دارد و هم لحظه هایی پر از رنج و بدی اما ما فقط یک سوی سکه را می بینیم در حالیکه روی دیگر سکه خود را آرام آرام نشان خواهد داد. پس ازدواج از آنچه که همسران انتظارش را دارند تغییر و انتقال سخت تری است. این موضوع حتی برای آنهایی که دوران نامزدی خوبی را هم داشته اند، صدق می کند. بسیاری از آنها انتظار فرایندی سهل و ساده و شبیه به آنچه که پیش از ازدواج تجربه کرده اند را دارند. تقریبا دو سال اول ازدواج برای همسران سال های پر مشقتی است چرا که باید بین خانواده های یکدیگر برای خود جایی باز کنند، از استقلال قبلی خود صرف نظر کنند و به عنوان همسر، وظایف جدیدی را بر عهده گیرند و همه این ها به سادگی و بدون استرس رخ نخواهد داد.

عشق با گذر زمان تغییر می کند.

عشق زمان نامزدی با عشق پس از ازدواج با هم متفاوت است. پیش از ازدواج، عشق بیشتر بر پایه جذابیت جسمانی، صمیمیت و شور و شوق است اما برای افرادی که ازدواج کرده اند بیشتر معنای محبت و وفاداری می دهد.طبیعی است که شدت و شور و اشتیاق یک ارتباط در خلال زمان تغییر کند و خیلی معمول و رایج است که شدت آن پس از ازدواج کاهش پیدا کند. پس از ازدواج، ما خیلی بیشتر از آنچه که عادت داشته باشیم با هم هستیم و حتی ممکن است از این با هم بودن خسته شویم.از طرف دیگر سازگاری با یک نفر دیگر برای بسیاری از مردم سخت است.به همین جهت نرخ طلاق در سال های اول ازدواج بیشتر است.

ازدواج همسر شما را تغییر نمی دهد.

یکی از مهمترین دلایلی که باعث می شود همسران احساس کنند که انطباق با ازدواج سخت و مشکل است این است که آنها مشخصا خیلی ایده آل گرا هستند. ارتباط پیش از ازدواج پر از افسانه و خیال پردازی است به ویژه تصور اینکه بعد ازدواج همه چیز به خیر و خوشی خواهد گذشت و تصور اینکه بعد ازدواج خصوصیات ناخواسته و ناصحیح همسرمان تغییر خواهد کرد.متاسفانه ازدواج نتنها تغییر دهنده افراد نیست بلکه حتی فرایند تغیر را هم آسان نخواهد کرد.به واقع ازدواج خصوصیات و ویژگی های نامطلوب را بزرگ و برجسته هم می کند. به عنوان مثال اگر فردی پیش از ازدواج کثیف و شلخته باشد بعد ازدواج هم کثیف و شلخته خواهد بود اما بعد ازدواج این شلختگی به صورت یک مشکل و معضل، بیشتر آشکار می شود. در نتیجه ازدواج کسی را تغییر نمی دهد بلکه در واقع صفات نهفته آدمی را بیشتر و بهتر آشکار می کند حال چه صفات مثبت باشد و چه صفات منفی. در زیر به یکسری از رویاها و واقعیت ها اشاره می کنیم:

“زن با مردی ازدواج کرد که جسور و شجاع بود و از او جدا شد چرا که همسری مستبد و خودرای بود.”

“مرد با زنی ازدواج کرد که بسیار ساکت و وابسته بود و از او جدا شد چرا که بسیار کسل کننده و چسبنده بود”

“زن با مردی ازدواج کرد که درامد خوبی داشت و از او جدا شد چون فقط کار می کرد.”

“مرد با زنی ازدواج کرد که پر حرف و اجتماعی بود و از او جدا شد چرا که فقط می توانست جر و بحث بیهوده کند.”

“زن با مردی ازدواج کرد که عاشق منش و اجتماعی بود و از او جدا شد چرا که عیاش و زن باره بود.”

“مرد با زنی ازدواج کرد که بسیار مرتب و منظم بود و از او جدا شد چرا که بسیار وسواسی و کنترل کننده بود.”

ازدواج تنهایی و دلتنگی را از بین نمی برد.

پیش از ازدواج حداقل گاه و بیگاه احساس تنهایی و دلتنگی می کنیم و بعد از ازدواج هم برخی اوقات دلتنگیم با اینکه ازدواج کرده ایم و در جمع زندگی می کنیم باز احساس تنهایی، احساس انزوا و دورافتادگی از دیگران ما را رها نمی کند. هر فردی حتی با یک ازدواج موفق هم، برخی اوقات، این احساسات به سراغش می آید. لازم است که بدانیم این احساسات چه قبل از ازدواج و چه بعد از ازدواج امری کاملا طبیعی است.

از احترام تا انتقاد

بعد از ازدواج دوره ای وجود دارد که همسران بیشتر انتقاد می کنند و کمتر یکدیگر را می پذیرند. زمانی که عاشق فردی هستیم و با او ازدواج می کنیم، عشق ما باید میزانی از احترام و نزاکت را تضمین کند اما اغلب با افراد غریبه و دوستان با احترام و انعطاف بیشتری برخورد می کنیم.گویا که عقد ازدواج مجوزی است برای بی نزاکت بودن و گاهی ابزاری برای گستاخی و بی ادبی است. شاید دلیل این اتفاق این باشد که زندگی مشترک و ناکامی دست در دست هم دارند. چرا که بعد از ازدواج از عادت های همسرمان بیشتر آگاه می شویم و اغلب شاهد آنها هستیم و پذیرش عادت هایی که مایه ناراحتی ماست سخت تر می شود.

گردآورنده: معصومه مدانلو (کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی)

مطلب پیشنهادی

ارج گذاشتن به تلاش ها و پیشرفت ها

ارج گذاشتن به موفقیت نوجوان ها کار دشواری نیست.اما باید توجه داشت که موفقیت همه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *