خانه / مطالب آموزشی / ارتباطات بین فردی / ملاک ها و معیار های ازدواج موفق

ملاک ها و معیار های ازدواج موفق

تنها زمانی می توانید فرد مناسبی را برای زندگی خود پیدا کنید که خودتان فرد مناسبی شده باشید حتی اگر فرد مناسبی را به عنوان همسر برگزینید اما خود شما فرد پخته و سالمی نباشید ارتباط شما به ناچار به شکست منجر خواهد شد.موارد زیر بر اساس تحقیقات، ازدواج موفق را افزایش می دهد.اگر به فکر ازدواج هستید یا در آینده قصد ازدواج دارید این ملاک ها در انتخاب همسر به شما کمک خواهد کرد.
1-قبل از ازدواج هر دو نفر باید مستقل و پخته باشند.
هر چه دو نفری که می خواهند با هم ازدواج کنند پخته تر و مستقل تر باشند، ایجاد ارتباط صمیمانه راحت تر و ساده تر خواهد بود.استقلال و پختگی اغلب در طول زمان و گذر عمر همراه با افزایش سن به دست می آید و همین می تواند دلیل خوبی برای صبر کردن در ازدواج باشد.بهترین عامل پیش بینی کننده ازدواج موفق بر اساس تحقیقات، سن همسران به هنگام ازدواج می باشد. هر چه سن پایین تر باشد و کم سن و سال تر باشند احتمال طلاق افزایش می یابد. به نظر می رسد دلیل این اتفاق این باشد که افراد مسن تر، ثبات بیشتری دارند و دقیق تر می دانند که از ازدواج چه می خواهند.
2-هر دو نفر به همان اندازه که دیگری را دوست دارند، خودشان را هم دوست داشته باشند.
در روابط صمیمانه عزت نفس بسیار مهم است. در واقع اگر شما به خودتان عشق نورزید، سخت است که به دیگری عشق بورزید.پیش از آنکه بتوانید عشق بورزید و دریافت کننده عشق باشید نیاز به احساس امنیت و عزت نفس دارید.
3-هر دو نفر بتوانند در تنهایی همانگونه لذت ببرند که وقتی با هم هستند.
تعادل بین “با هم بودن” و “با هم نبودن” یا تعادل بین “همراهی” و “دوری” در یک ارتباط صمیمانه، نقش مهمی دارد.یک ارتباط صمیمانه به هر دوی آنها نیاز دارد.برای ایجاد این تعادل همسران باید بتوانند از فعالیت های جداگانه در اوقاتی که با هم نیستند، لذت ببرند.زیاد با هم بودن می تواند به رفتار های مخرب و منفی مثل کنترل همسر و قدرناشناسی منجر شود.
4-هر دو نفر در شغل و حرفه خود ثبات داشته باشند.
شغل یا حرفه با ثبات و رضایت آور، ایجاد امنیت هیجانی می کند، در عین حال که می تواند امنیت مالی نیز به همراه داشته باشد.زمانی که شغل و حرفه فرد به خوبی پیش می رود، او می تواند زمان بیشتر و انرژی بالاتری را صرف ارتباط خود با دیگری کند. از طرف دیگر هرچه دل مشغولی و استرس فرد نسبت به کار و فعالیت بیشتر باشد، انرژی کمتری برای ارتباط خواهد داشت.
5-هر دو نفر از خود، آگاه باشند و خود را بشناسند.
یک ارتباط صمیمانه نیاز به درستکاری و صداقت بین دو نفر دارد.هر فردی باید بتواند توانمندی های خود را ارزیابی کند و ضعف های خود را به طور واقع بینانه بشناسد و مشکلات را تقصیر دیگران نداند. در ضمن لازم است که هر طرف بداند که از دیگری چه می خواهد و انتظاراتش از او چیست و نیز اینکه در این ارتباط چه می تواند به دیگری ارائه دهد و چه انتظاراتی را می تواند برآورده سازد.
6-هر دو نفر بتوانند خود را با جرات و جسارت بیان کنند.
یکی از کلیدهای رشد صمیمیت، جسارت است. جسارت به این معنی که آن چه را که می خواهید به طور شفاف، مستقیم و به شیوه درست بیان کنید. افرادی که جسارت ندارند، اغلب در روابط خود، منفعل/پرخاشگر هستند یا اینکه تلاش می کنند دیگران را فریب دهند و در ارتباط، نقش بازی کنند. هرچه که همسران خواسته های خود را شفاف تر بیان کنند، احتمال اینکه به خواسته خود برسند بیشتر است.جسارت را نباید با خشونت اشتباه گرفت.خشونت، تلاش برای سلطه بر دیگری است و جسارت بیان ساده نیاز و میل فرد با شفافیت و صراحت، همراه با رعایت ادب و حقوق دیگران است.
هر دو نفر سعی کنند که خودخواه نباشند و خواسته های دیگری را برآورده کنند.
وقتی که ما به نیاز های دیگران توجه می کنیم، آنها نیز به نیاز های ما توجه می کنند. اصل بر این است که خودخواخی کمتر،بهترین سلاح فرد است، چرا که به روابط همکارانه و صمیمانه کمک می کند که برای همه سودمند است. مراقبت بدون انحصار طلبی و توجه بدون حسادت، همسر را تشویق می کند تا به ظرفیت های بالقوه خود بپردازد و توانمندی های نهفته درونی خود را بشناسد و این یعنی سود بردن هر دو نفر.

گردآورنده: معصومه مدانلو (کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی)

مطلب پیشنهادی

ارج گذاشتن به تلاش ها و پیشرفت ها

ارج گذاشتن به موفقیت نوجوان ها کار دشواری نیست.اما باید توجه داشت که موفقیت همه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *