خانه / مطالب آموزشی / ارتباطات بین فردی / چه کسانی برای ازدواج مناسب نیستند؟

چه کسانی برای ازدواج مناسب نیستند؟

برخی از خصلتها و ویژگی ها است که ازدواج و زندگی مشترک را با مشکلات بسیار زیادی رو به رو خواهند کرد. البته هیچ یک از ما بی عیب نیستیم و واضح است که هر کدام ما ضعف ها و کاستی های خودمان را داریم اما برخی از ویژگی های منفی هستند که در مقایسه با سایر خصلت ها خطرناک تر و مخرب تر هستند در صورتی که فردی صاحب آن ویژگی باشد زندگی با او در واقع یک کابوس خواهد بود و لازم است از چنین فردی اجتناب شود. در زیر با یکسری از ویژگی های آسیب زا آشنا می شویم:

افرادی که معتاد به مصرف مواد، الکل یا دارو هستند.

کسی که معتاد به مصرف مواد یا مشروبات الکلی است در واقع فردی است که سعی می کند بر مغز خود با استفاده از یک ماده شیمیایی تاثیر بگذارد تا از مشکلات و دنیای واقعی دور شود.بر اساس تحقیقات، بسیاری از مصرف کنندگان مواد، یک بیماری روانی دیگر نیز دارند. به عنوان مثال، علائم افسردگی و احتمال خودکشی در این مبتلایان بسیار دیده شده است. فرد معتاد به درمان جدی نیاز دارد. اجتناب از ازدواج با فرد معتاد نه تنها برای اعتیاد او، بلکه برای تاثیرات روانشناختی مواد بر فرد، مانند خواب آلودگی، بی اشتهایی، کاهش میل جنسیی، کاهش فعالیت، تغییر در شخصیت، وراجی، بیش فعالی، تحریک پذیری، پرخاشگری و بدبینی و … نیز است.با چنین فردی نمی توان ارتباط صمیمانه مناسب برقرار کرد.

ازدواج با یک فرد معتاد خودآزاری و آسیب جدی است و باید از آن پرهیز کرد اما چنانچه فردی را دوست دارید که معتاد است، از او بخواهید مواد را کنار بگذارد. در صورتی که موفق به ترک شد، تا یک سال از ازدواج با او پرهیز کنید، چرا که 12 ماه اول پس از قطع وابستگی، احتمال عود بیماری و مصرف بسیار زیاد است. ازدواج نه تنها باعث ترک و بهبودی فرد معتاد نمی شود بلکه استرس این افراد را نیز زیاد می کند و مصرف آنها را افزایش می دهد.

افرادی که به سرعت و به شدت خشمگین می شوند.

برای بسیاری از ما در زندگی پیش آمده که از مسئله ای مثل بی عدالتی یا ظلم و یا … خشمگین شویم. این نوع خشم طبیعی است. اما برخی افراد به طور ناگهانی و با شدت بسیار زیاد خشمگین می شوند. یا به عبارت دیگر خشم آنها نامتناسب و غیر معمولی است. این افراد با خشم خود همسر و فرزندان خود را کنترل می کنند. کنترل رفتار برای جلوگیری از خشمگین نشدن چنین افرادی برای کوتاه مدت امکان پذیر است اما در زندگی مشترک حقیقتا انرژی فراوانی از انسان می گیرد.زندگی با چنین افرادی بسیار آسیب زننده است و باید از آن پرهیز کرد.

افرادی که مسئولیت زندگی خود را به عهده نمیگیرند.

این افراد معمولا دیگران را به خاطر مشکلات و مسائل زندگی خود مسئول می دانند و آنها را سرزنش می کنند.آنها مسئولیت سهمی که خود در ایجاد مشکلات داشتند را برعهده نمی گیرند.این افراد معمولا ما را ناکام می کنند و در نهایت نسبت به آنها احساس بی تفاوتی و بی اعتنایی پیدا می کنیم. این افراد زندگی را به کام همه تلخ می کنند.برخی از ویژگی های این افراد:

-به ندرت مستقیما و با صراحت خشم خود را ابراز می کنند و در عوض مدام گله و شکایت می کنند.

-هنگامی که برای مشکلاتش راه حلی ارائه می شود همواره دلیلی پیدا می کند که چرا این راه مفید نیست.

-هیچگاه مستقیم ناراحتی خود را بیان نمی کند و فرد مقابل را مجبور به حدس زدن می کنند.

-وقتی به آنها عشق می ورزیم احساس می کنیم که تلاش ما بی ثمر است و به سادگی پذیرای عشق ما نیستن.

-همیشه چیزی هست که او را ناراحت کند و همیشه بدعنق است.

-به جای تصمیم گرفتن و اقدام کردن، بیشتر وقت خود را صرف گله و شکایت از روزگار می کند.

-هنوز دیگران را به خاطر گذشته خود سرزنش می کند.

افرادی که دیگران را کنترل می کنند.

این افراد درست برعکس افراد مسئولیت ناپذیر هستند.افرادی که مسئولیت به عهده نمی گیرند اغلب از تصمیم گرفتن دوری می کنند و دائما چشم به کمک دیگران دارند، اما افراد کنترل گر می باید همه تصمیمات را خودشان بگیرند و هرگز از کسی درخواست کمک نمی کنند. آنها برای دیگران تعیین تکلیف می کنند و می خواهند کنترل همه چیز را به دست بگیرند تا مبادا چیزی تحت تسلط و کنترل آنها نباشد. این افراد معمولا کمتر به درمان خود می پردازند و در درمان احساس عدم کنترل می کنند. ازدواج با چنین افرادی به معنای پذیرش سلطه و کنترل آنها بر خودمان است.

افرادی که اختلال جنسی دارند.

اختلالات جنسی طیف وسیعی از رفتارها را در برمیگیرد. ارتباط جنسی یکی از حوزه های با اهمیت زندگی است و فردی که دارای اختلال است برای ازدواج مناسب نیست. این اختلالات به سه دسته کلی اعتیاد جنسی و فقدان عزت نفس، اختلالات کنشی جنسی و انحرافات جنسی تقسیم می شوند که شرح و بسط آنها در اینجا ممکن نیست.

افرادی که کودک مانده اند و بالغ آنها شکل نگرفته است.

این افراد از رفتار مسئولانه و سنجیده طفره می روند و شرایطی را فراهم می کنند که همسر آنها برایشان نقش “والد” را ایفا کند. این افراد دارای ویژگی های زیر می باشند:

-عدم مسئولیت پذیری مالی و اقتصادی: مثلا حساب دخل و خرج را ندارند و ولخرجی می کنند، مکررا پول قرض می گیرند،نمی توانند شغلی را برای مدت مداوم حفظ کنند.

برخورد فرد با مسائل اقتصادی یکی از بهترین نشانه های “بالغ” است.چرا که کودکان نه می توانند پول به دست بیاورند و نه می دانند چطور خرج کنند.

-غیرقابل اعتماد بودن(عدم عمل به حرف های خود و عدم وظیفه شناسی): مثلا به قول خود عمل نمی کنند، فراموشکار هستند، نمی توان روی حرفش حساب کرد، غیرقابل اتکا هستند.

-عدم هدفمندی و بی انگیزگی: فردی که بالغ او شکل نگرفته، برای زندگی نه هدف خاصی دارد و نه انگیزه ی ویژه ای.مثلا برنامه ای برای آینده ندارد،از روبه رو شدن با مشکلات سر باز می زند.

افرادی که عواطف و احساسات خود را بیان نمی کنند.

این افراد عواطف و احساسات را تمسخر می کنند و بیان آنها را کاری عبث و بیهوده می دانند، در واقع از هیجانات و احساسات می ترسند. این افراد به راحتی زندگی را با مشکل مواجه می کنند. یک قسمت عمده ازدواج، ارتباط عاطفی است و از این رو این افراد زندگی خود را مختل می کنند.این افراد دارای ویژگی های زیر هستند:

-نمی توانند احساسات و عواطف خود را نشان دهند. در نتیجه رابطه با او سطحی و مایوس کننده می شود و  همواره مجبور می شوید تا احساسات او را حدس بزنید.

-نمی توانند یا نمی خواهند در مورد احساسات خود صحبت کنند. وقتی در مورد احساسات صحبتی نباشد در واقع انگار رابطه ای وجود ندارد.زندگی با این افراد به صورت یک قرارداد مشترک است.

افرادی که از روابط قبلی خود هنوز التیام نیافته اند.

ازدواج با فردی که از روابط قبلی خود التیام نیافته، یاس آور و موجب دلشکستگی است.این افراد دارای ویژگی های زیر هستند:

-هنوز خشم و انزجار شدیدی نسبت به معشوق قبلی خود در دل دارند.هر چقدر این خشم بیشتر باشد،میزان توانایی فرد برای عشق ورزیدن در روابط فعلی کاهش می یابد.

-هنوز بخاطر ارتباط پیشین خود احساس گناه می کنند و خود را مسئول می دانند. این احساس گناه حتما با قابلیت و توانایی او در ورود به رابطه جدید تداخل می کند.

-هنوز رنجش خاطر و آزار و اذیتی را که از رابطه قبلی دیده، فراموش نکرده و در شوک روحی است.

گردآورنده: معصومه مدانلو (کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی)

مطلب پیشنهادی

ارج گذاشتن به تلاش ها و پیشرفت ها

ارج گذاشتن به موفقیت نوجوان ها کار دشواری نیست.اما باید توجه داشت که موفقیت همه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *