خانه / مطالب آموزشی / مهارت هایی برای قدرت بخشیدن به روابط بین زوج ها 2

مهارت هایی برای قدرت بخشیدن به روابط بین زوج ها 2

مهارت های دریافتی: درک یا مهارت های دریافتی  عبارت است از خوب گوش دادن و توجه غیرکلامی نشان دادن، به چشم طرف مقابل نگاه کردن، حرکت دادن سر و تأیید اظهارات طرف مقابل. این نوع از مهارت های ارتباطی، کمک کننده ی حل مسائل زناشویی است. در هر ارتباطی دو نقش وجود دارد: نقش شنونده بودن خوب در هر ارتباطی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. اولین گام در برقراری صمیمیت؛ گوش دادن به یکدیگر، بدون سرزنش یکدیگر است.

گوش دادن غیرکلامی منفی: مثل نگاه کردن به اطراف، خمیازه کشیدن، به ساعت نگاه کردن، در صندلی جا بجا شدن، در حالی که شریک زندگی در حال صحبت کردن است، از مصادیق بی توجهی است. این نوع رفتارها باعث عصبانیت، غمگینی، ناکامی، احساس دست کم گرفته شدن و رنجیده خاطر شدن طرف مقابل می شود و ممکن است نتواند به راحتی به صحبت ادامه دهد و افکار منفی در ذهن او شکل گیرد. مثل اینکه “هیچ احترامی برای من قائل نیست.” یا “حرف های من مهم نیستند.”

بنابراین تمرین گوش دادن غیرکلامی مثبت و مهارت در این تمرین برای تحکیم ارتباط مفید است. مهارت های منفی در دریافت پیام طرف مقابل نیز باید شناخته شود. از قبیل:

_قطع کردن صحبت گوینده

_تمام کردن جمله های طرف مقابل

_شکایت متقابل

هیچ وقت یکی از طرفین صد در صد مسئول ایجاد مسئله و یا حل مسئله نیست. این همکاری و مشارکت زوج هاست که در حل مسائل ارتباطی، مفید واقع می شود. زوج ها باید تمرین کنند که حتی هنگام صحبت درباره موضوعاتی که به نظر آنان بی اهمیت است به طرف مقابل، توجه مثبت نشان دهند و احساسات طرف مقابل را درک کنند.

بنابراین بهتر است زوج ها ویژگی های بیانی و دریافتی خود را تشخیص دهند و اثرات مثبت و منفی سبک های ارتباطی خود را تشخیص دهند و اثرات مثبت و منفی آن را بشناسند. این مهارت ها به زوج ها کمک می کند تا گره های ارتباطی را باز کنند.

مطلب پیشنهادی

ارج گذاشتن به تلاش ها و پیشرفت ها

ارج گذاشتن به موفقیت نوجوان ها کار دشواری نیست.اما باید توجه داشت که موفقیت همه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *