خانه / مطالب آموزشی / مهارت هایی برای قدرت بخشیدن به روابط بین زوج ها 1

مهارت هایی برای قدرت بخشیدن به روابط بین زوج ها 1

زوج ها باید مهارت های بین فردی را برای گفت و گوی موثر، شنیدن فعال، حل تعارض و کنترل خشم، یاد بگیرند. این مهارت ها به برقراری روابط بهتر، منجر می شود. در این آموزش ها هر دو نفر باید شرکت داشته باشند تا اینکه بتوانند احساس خشنودی، رضایت مندی و صمیمیت بیشتری از رابطه شان کسب کنند و تصمیمات دوطرفه ی رضایت بخش تری برای زندگی اتخاذ کنند، تنش های آن ها کاهش پیدا کند و تفاوت های شخصیتی خود و دیگری را بهتر درک کنند و اوقات خوبی را با یکدیگر سپری کنند.

برقراری روابط موفقیت آمیز و خوب بین دو نفر، مستلزم شناخت از شخصیت یکدیگر و توانایی عملکرد بهتر در موقعیت هایی است که بین دو نفر با شخصیت های مختلف روی می دهد. اشکال در مهارت های اجتماعی و ارتباطی، یکی از مسائلی است که می تواند حتی در دوره ی پیش از ازدواج نیز برای زوج های جوان مشکل ساز باشد.

مهارت های بیانی: گوینده ابتدا باید افکار واحساسات و خواسته های خود را کاملا تشخیص دهد و بعد آن را با شیوه ای مشخص و روشن از زبان خود (نه به شکل نقل قول از زبان دیگری) برای طرف مقابل بیان کنند. مثلا؛ وقتی شما برای خرید دیر می آیید، من ناراحت می شوم.” کاربرد جملات شفاف در بیان افکار و احساسات، لحن و آهنگ کلام ملایم و غیرسرزنش کننده از جمله مهارت های ارتباطی بیانی است. زوج ها معمولا بیشتر از اینکه به خود مطلب بیان شده اهمیت دهند، به شیوه ی بیان مطلب اهمیت می دهند و شیوه ی پاسخ آن ها نیز در ارتباط با چگونگی بیان مطلب است.

ارائه ی پیام های کلامی ناهماهنگ در بیان عواطف، ارتباط را مختل می سازد. به عنوان مثال در حالی که کلام گوینده چیزی را القا می کند ولی حالت چهره و اخم، پیام دیگری را القا می کند، این مسئله به ارتباط آسیب می رساند. زوج ها باید نقش گوینده ی خوب را تمرین کنند.

ادامه دارد…

مطلب پیشنهادی

ارج گذاشتن به تلاش ها و پیشرفت ها

ارج گذاشتن به موفقیت نوجوان ها کار دشواری نیست.اما باید توجه داشت که موفقیت همه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *