خانه / مطالب آموزشی / چگونه ترس و اضطراب را در کودکان کنترل کنیم؟

چگونه ترس و اضطراب را در کودکان کنترل کنیم؟

کودکان اغلب ابراز ترس می کنند که نشان دهند احتیاج به کمک دارند. وقتی بچه ها چنین ترسی را اظهار می دارند، والدین می توانند با نشان دادن حساسیت و پشتیبانی، بهترین کمک را به بچه ها نمایند. موارد زیر برای چگونگی برخورد با ترس بچه ها پیشنهاد می شود:

1_ ترس را به عنوان بخشی از فرآیند رشد هنجار، پذیرا باشید: اگر در برابر ترس فرزندتان واکنش شدید نشان دهید، ممکن است خود را هراسان تر نشان دهد و چه بسا دچار ترس بیشتری شود. در عوض، واقعیات مربوط به آن را بیان کنید: “من می دانم که سر و صدای جاروبرقی ترسناک است، اما تو را آزار نمی دهد و به من کمک می کند که فرش را تمیز کنم.”

2_ پی ببرید که چرا فرزندتان دچار ترس است: علت ترس فرزندتان باید فهمیده شود. ترس ممکن است باعث شود فرزندتان موقعیت را کنترل کند، عقب نشینی کند یا کناره بگیرد. ترس نیز مانند سایر احساسات ممکن است گاهی اوقات توسط بچه ای که می خواهد جلب توجه کند یا طلب قدرت نماید، به کار گرفته شود. به فرزندتان اطمینان دهید که راه های مثبتی مانند یادگیری بیان مستقیم احساساتش وجود دارد.

3_ محدودیت هایی را که وضع کرده اید، حفظ کنید و مرزهای معمولی قابل قبول در نظر بگیرید: هنگامی که فرزندتان احساس ترس می کند، مرزها و محدودیت هایی را که قائل شده اید، کاهش ندهید زیرا فرزندتان یاد خواهد گرفت با پذیرش این محدودیت ها، جسارتش را افزایش دهد.

4_ به فرزندتان کمک کنید از چگونگی ابراز احساسات آگاه باشد: این امر که شما و اعضای خانواده و دوستان، چگونه احساسات خود را ابراز می دارید، بهتر است به تبادل نظر گذاشته شود. فرزندتان را با ورزش ها، بازی ها و دیگر تجاربی که پرخاشگری را رها و عواطف و هنجار را بیان می کند، آگاه کنید. به طور مثال؛ بچه ای  که بیش از حد پرخاشگر است، باید روش های دیگری را بیاموزد تا بتواند احساسات را بیان نماید.

بهتر است برای درمان ترس های کودکان به روانشناسان بالینی مراجعه شود.

مطلب پیشنهادی

ارج گذاشتن به تلاش ها و پیشرفت ها

ارج گذاشتن به موفقیت نوجوان ها کار دشواری نیست.اما باید توجه داشت که موفقیت همه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *