خانه / مطالب آموزشی / افراد کمال خواه چه ویژگی هایی دارند؟

افراد کمال خواه چه ویژگی هایی دارند؟

کمال خواهی واژه ای است که دائما در زندگی روزمره استفاده می شود. در روان شناسی، کمال خواهی باوری است مبنی بر اینکه می توان و باید به یک حالت کامل و بدون عیب دست یافت.  مردم اغلب به کسی کمال خواه می گویند که در تمام کارهایش به دنبال بهترین عملکرد و دستاوردها است. کمال خواهی می تواند در تمام جنبه های زندگی وجود داشته باشد. یک فرد ممکن است فقط در یک بخش از زندگی کمال خواه باشد، مثلا در کار؛ اما کمال خواهی معمولا در بسیاری از جنبه های زندگی فرد دیده می شود، نظیر کار، مطالعه، روابط بین فردی، ورزش و تمرین، ظاهر فرد، وزن، تمیزی، بهداشت فردی، روابط دوستانه، موسیقی، ظاهر خانه ی فرد. در واقع در هر زمینه ای که برای فرد اهمیت دارد.

در شکل مرضی کمال خواهی، اعتقاد یا باور به این موضوع است که کار یا بازده هر چیزی که کامل نیست، غیر قابل قبول است. چنین تفکری به عنوان یک باور ناسالم در نظر گرفته می شود و روان شناسان معمولا به این افراد به عنوان کمال خواهان ناراضی یا ناسازگار اشاره می کنند. این عدم قبول ریشه در توقعات و انتظارات فرد از شخص خود دارد؛ از جمله “من انتظار بیشتری از خود دارم”، “من کامل نیستم”، “من باید بهترین باشم” و از این قبیل.

افراد کمال خواه معمولا دارای ویژگی های شخصیتی خاصی هستند، از جمله جاه طلبی، ترس از اشتباه کردن، ترس از نارضایتی، ترس از بازنده بودن، تفکر هیچ یا همه چیز، تاکید بر “باید” ها و این تصور که دیگران به راحتی در کار موفق می شوند. این تفکرات به یک چرخه معیوب منجر می شود، زیرا معیارهای افراطی معولا منجر به احساس شکست، خشم، اضطراب، نا امیدی و درماندگی می شود. کمال خواهان افرادی هستند که به نحو وسواس گونه و بدون احساس بخشش نسبت به اهداف غیرممکن، تحت فشار و استرس هستند و ارزش خود را به طور کامل در قالب سودمندی و کمال می بینند.

مطلب پیشنهادی

ارج گذاشتن به تلاش ها و پیشرفت ها

ارج گذاشتن به موفقیت نوجوان ها کار دشواری نیست.اما باید توجه داشت که موفقیت همه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *