خانه / مطالب آموزشی / شناخت ویژگی های تاثیرگذار بر ازدواج

شناخت ویژگی های تاثیرگذار بر ازدواج

برقراری روابط خوب بین دو نفر، مستلزم شناخت از شخصیت خود و دیگری است. این شناخت به ایجاد توانایی در برقراری ارتباط در موقعیت هایی که دو تیپ شخصیتی متفاوت مطرح است، کمک می کند و در برقراری روابط پایدار اهمیت فراوانی دارد. بنابراین به زوج ها توصیه می شود که ویژگی های شخصیتی یکدیگر را بشناسند. صفات شخصیتی که بیشترین اهمیت را در ثبات زندگی زناشویی دارد، می توان چنین برشمرد: اعتماد به نفس و احترام به خویش، جرأتمندی، آرامش، سازمان بندی، انعطاف پذیری، مردم آمیزی، رشد و پختگی عاطفی-هیجانی، احساس رضایت مندی و شادکامی از زندگی.

صفات شخصیتی منفی که بیشترین آسیب پذیری را به زندگی زناشویی وارد می کند، عبارتند از: منفی گرایی بیش از حد، وابستگی و نیازمند بودن، کناره گیری و ایجاد فاصله از دیگری، سلطه جویی، قدرت طلبی، توهین کردن و انتقاد بیش از حد، عدم ابراز عواطف و احساسات و یا ابراز عواطف منفی.

بیان عواطف و احساسات ابزار مهمی در افزایش رشد و تحول شخصیتی افراد است. هر قدر افراد به لحاظ عاطفی رشد یافته تر باشند، در آینده ارتباط بین آن ها بهتر خواهد بود. عواطف و هیجانات سرکوب شده و بیان نشده، اختلال های روانشناختی ایجاد می کند و هر قدر افراد بتوانند عواطف و احساسات خود را بیان کنند، مسائل آن ها کاهش چشمگیری خواهد یافت.

در ارتباط میان زوج ها، داشتن اعتماد به نفس اهمیت دارد. وجود اعتماد به نفس در هریک از طرفین به آن ها کمک می کند تا در مواجهه با مشکلاتی که در هر رابطه ی پایداری پیش می آید، با آمادگی و تدبیر لازم برخورد کنند. انعطاف پذیری نقش مهمی در اعتماد به نفس دارد. افرادی که اعتماد به نفس دارند، انعطاف پذیرتر هستند. تغییر و انعطاف پذیری لازمه ی رشد شخصیت است. رفتارهای خشک و غیرقابل انعطاف، توانایی تغییر در دیگری را نیز محدود می کند. هریک از طرفین باید در تغییر نقش فعال داشته باشد. در این شرایط، با کمک مشاور می توانند تکالیفی را برای هم تعیین کنند و دیدگاه جدیدی را در خود و دیگری ایجاد کنند و بر آن مبنا رفتار نمایند.

مطلب پیشنهادی

ارج گذاشتن به تلاش ها و پیشرفت ها

ارج گذاشتن به موفقیت نوجوان ها کار دشواری نیست.اما باید توجه داشت که موفقیت همه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *