خانه / مطالب آموزشی / نقش معلمان در کمک به دانش آموزان برای درک خود و ارزش گذاشتن به خویش

نقش معلمان در کمک به دانش آموزان برای درک خود و ارزش گذاشتن به خویش

معلمان می توانند نحوه ی ارتباط افکار با خلقیات و تاثیر این افکار بر یادگیری را به دانش آموزان آموزش دهند. اگر دانش آموزان نسبت به خود و یادگیریشان افکار و احساس منفی نداشته باشند، برای یادگیری با انگیزه می شوند که رسیدن به این امر، نیازمند ارائه آموزش های مستقیم بر اساس کارکردهای روان شناختی است.

احساسات از افکار حاصل می شوند بنابراین اگر دانش آموزی فکر کند “مدرسه کسل کننده و موجب اتلاف وقت است” این فکر منجر به احساساتی مانند بی تفاوتی، کسالت و حتی اضطراب و حس بیگانگی می شود. از سوی دیگر اگر دانش آموزی فکر کند “مدرسه مکان جالب توجهی است و تلاش و صرف وقت در آنجا ارزشمند است” آنگاه احساساتی مانند علاقه مندی، کنجکاوی و دلبستگی را تجربه خواهد کرد. بر این اساس، احساسات منفی از افکار منفی و احساسات مثبت از افکار مثبت حاصل می شود.

لازم است به دانش آموزان یادآوری شود که احساسات از افکار نشأت می گیرند و افکار نیز توسط هر فرد به وجود می آید، پس ما می توانیم احساسات خود را از طریق آنچه که فکر می کنیم، کنترل کنیم. احساسات نمی توانند حاصل فشاری باشند که از خارج بر ما تحمیل می شوند، بلکه آنها درونی هستند. مطلبی که ضروری می باشد این است که به دانش آموزانتان بیاموزید چنانچه افکارشان منفی باشد، دچار احساسات منفی می شوند و هنگامی که احساسات خوبی داشته باشند، به این معناست که به افکار مثبتی می اندیشند.

اکثر رفتارهای نادرست در کلاس ناشی از پایین بودن حرمت نفس است. احساس نا امنی، غالب ترین احساس در حرمت نفس پایین و رفتار منفی است. دانش آموزان به جای اینکه خودخواه و کینه توز باشند، بد رفتار هستند زیرا آنها از ترس های بی اساس و احساس نا امنی رنج می برند. هیجانات منفی دانش آموز در کلاس  ممکن است ناشی از احساس منفی نسبت به توانایی تحصیلی، موقعیت اجتماعی یا وقایعی باشد که امکان دارد در خانه یا مدرسه برایش اتفاق افتاده باشد.

کمک به دانش آموزان برای درک اینکه احساس منفی و حرمت نفس پایین، اساس رفتار منفی است، به آنها کمک می کند تا احساسات همدلی بیشتری نسبت به دیگران داشته باشند و آگاهی آنها از اینکه راه کنترل بر احساسات و افکارشان را بیاموزند، می تواند منجر به حس حرمت نفس در آنها شود.

مطلب پیشنهادی

ارج گذاشتن به تلاش ها و پیشرفت ها

ارج گذاشتن به موفقیت نوجوان ها کار دشواری نیست.اما باید توجه داشت که موفقیت همه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *