خانه / مطالب آموزشی / لکنت و راهکارهای مفید برای بهبود آن 1

لکنت و راهکارهای مفید برای بهبود آن 1

لکنت یا ناروانی گفتار یکی از ناهنجاری های گفتار است که با عناوین لکنت زبان، لکنت یا گیر کردن زبان شناخته می شود. لکنت عبارت است از صحبت کردن با مکث متناوب و تکرار کردن یا کشیده ادا کردن صداها. لکنت پدیده پیچیده ای است که علاوه بر ناروانی گفتار، احساسات ویرانگر، ادراکات و عواطفی از قبیل خجالتی بودن، آشفتگی، احساس گناه، پایین بودن عزت نفس، ناکامی، به کار بردن کلمات به جای هم و پرهیز از ارتباط چشمی را نیز شامل می شود.

ناروانی گفتار معمولا از دوران کودکی شروع می شود و اگر بهبود نیابد و یا درمان نشود تا دوران بزرگسالی و نیز پیری ادامه خواهد یافت. تاکنون علت حقیقی لکنت کشف نشده است. غالبا در اثر ترس از شخص یا چیزی، سرماخوردگی یا یک بیماری شدید، سقوط از ارتفاع، ضربه به سر و مواردی دیگر، پدیده ی لکنت رخ داده است. با این حال بسیاری از افراد با موارد ذکر شده مواجه گشته اند، اما دچار لکنت نشده اند. این امر بدان معناست که برخی از کودکان و افراد مستعد ابتلا به لکنت هستند و در صورت مواجهه شدن با یک عامل خارجی یا داخلی، لکنت در آنها بروز می کند.

لکنت همانند کوه یخی است که دارای یک بخش پیدا و یک بخش نهان است. مواردی همچون مکث های متناوب، تکرار یا کشیده اداد کردن صداها، نشان دهنده ی بخش آشکار کوه یخ لکنت است. لکن بخش های پنهان آن شامل موارد گسترده ای می باشد. از جمله ی این موارد سفت کردن و منقبض کردن عضلات به هنگام صحبت، الگوهای تنفسی نامنظم، احساسات منفی، ترس از موقعیت گفتاری ویژه، استفاده از آغازکننده و پُرکننده ها حین گفتار، شگردهای اجتناب، کناره گیری، پرهیز از ارتباط چشمی، تمایل به بی حرکت ایستادن، با صدای آهسته صحبت کردن و مقاومت نسبت به تغییر است.

استفاده از آغازگرها و پُرکننده ها در جایی است که شخص دارای لکنت، روی واژه ای گیر می کند و در چنین مواقعی کلمات بی معنی از قبیل؛ می بینی، خوب، بله، اِهه… را در گفتارش به کار می برد. افراد دارای لکنت احساس می کنند که این کلمات بی معنا به آنها کمک می کند تا گفتار خود را سریع آغاز کنند و گیر نکنند. شگردهای اجتناب نیز در شرایطی است که وقتی فرد دارای لکنت روی یک واژه ی خاص گیر کند، سعی می کند از واژه ای دیگر با معنای مشابه همان استفاده کند. این کار موجب می شود که گاهی شخص دارای لکنت چیزی بگوید که با آن چیزی که قصد بیان آن را داشت، متفاوت باشد.

در ادامه راهکارهای بهبود لکنت را شرح خواهیم داد…

 

مطلب پیشنهادی

ارج گذاشتن به تلاش ها و پیشرفت ها

ارج گذاشتن به موفقیت نوجوان ها کار دشواری نیست.اما باید توجه داشت که موفقیت همه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *