خانه / مطالب آموزشی / ارتباطات بین فردی / حسادت در روابط زناشویی

حسادت در روابط زناشویی

یکی از مشکلات شایع در روابط زناشویی حسادت است.

زن و شوهری که از فرط حسادت آرام و قرار ندارند، احتمالا فردی کاملا ناخوشنود و ناامن است زندگی را برای خود  و شریک زندگی خود پیش ازپیش تنگ می کند .حسادت معمولا به خودی خود یک هیجان ساده به شمار نمی رود،بلکه معمولا با اضطراب شدیدی همراه بوده،علاوه بر تفکر وسواسی،خشم شدیدی را نیز دربر میگیرد (که با انرژی نهفته ای برای پرخاشگری همراه است).اشخاص حسود بسیار بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به حالات افسردگی قرار دارند.از آنجایی که حسادت دربرگیرنده فرایندهای تفکر و احساسی است میتوانیم ان را به عنوان ((منظومه ی شناختی _عاطفی))تصورکنیم . حسادت شدید نشان دهنده ی تفکری غیر منطقی است . اشخاص تملک گرا (یعنی به دست اوردن_صاحب شدن )عقب نگهداشتن فرد مورد علاقه خود را به عنوان شرطی ضروری برای حفظ موقعیت، امنیت و خوشنودی خود،ارزیابی میکنند .آنها فکر میکنند که باید شریک زندگیشان را ازآن خود کنند.

حسادت منطقی شامل افکاری است که محتوای آن میل فرد برای به مالکیت درآوردن معشوق و احساس مقصربودند به هنگام تیرگی روابط می باشد.فکر از دست دادن معشوق با نگرانی همراه بوده،وقوع آن ناراحتی زیادی را به دنبال دارد اما به خشم و ناامیدی منتهی نمی شود.

خشم و ناامیدی ازجمله پاسخ های حسادت آمیزی می باشد که به تفکر غیرمنطقی وابسته اند ،برای نمونه : (من بیش از هر چیزی به همسر خود محتاجم و بدترین چیز در دنیا برای من از دست دادن اوست. او فقط باید به من بپردازد.) در نتیجه چنین طرز فکری ، فرد حسود در محیط خویش فقط به دنبال این است که مبادا همسرش ذره ای از وفاداریش را نسبت به وی ازدست داده باشد. چون برای آدم حسود، بی وفایی همسر خطری بی نهایت بزرگ محسوب میشود. و بسادگی سوء ظن و بدبینی در ذهن وی شکل میگیرد و با حساسیت زیاد به دنبال کشف آن برمی آید. پس فرد سعی میکند فعالیت های همسر خویش را محدود کند و در نهایت صحنه زشت به رخ کشیدن خلاف های خیالی همسر بارها تکرار میشود .

 

مطلب پیشنهادی

ارج گذاشتن به تلاش ها و پیشرفت ها

ارج گذاشتن به موفقیت نوجوان ها کار دشواری نیست.اما باید توجه داشت که موفقیت همه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *