خانه / مطالب آموزشی / شیوه های تربیتی غیر موثر

شیوه های تربیتی غیر موثر

تقریبا تمام والدین می خواهند روابطشان را با نوجوانانشان بهبود بخشند اما بسیاری از آنان راه این کار را نمی دانند  سوتفاهم و نبود اطلاعات کافی در این میان نقش موثری ایفا می کند.سال ها تجربه یک نتیجه گیری واحد را نشان می دهد نه بیخیال شدن و نه از شدت طوفان کاستن و نه سخت گیری به بهبودی روابط میان نوجوان ها و پدر و مادرشان منتهی نمی شود. در واقع هر دو روش زندگی خانوادگی را تحلیل می برد.

والدینی که اجازه می دهند جوانانشان هرکاری که می خواهند بکنند سهل انگارند و آنهایی که با زور و جبر با فرزندانشان برخورد می کنند دیکتاتور و قدرت طلب.پدر و مادر به روش های مختلف نوجوانانشان را نازپرورده تربیت می کنند:

.بیدار کردن جوان در شرایطی که او ساعت شماطه دار در اختیار است.

.خاطر نشان کردن ساعت و وقت روز به نوجوان تا به موقع به محل قرارش برسد.

.جواب دادن به جای جوان ها در شرایطی که کسی از آنها سوالی کرده.

.انتخاب لباس،جمع و جور کردن و شستن لباس های نوجوان ها.

.دنبال اشیا و لوازم نوجوان ها گشتن.

.امتیاز استفاده از اتومبیل خانواده را به طور مرتب به آنها دادن.

.رسیدگی به تکالیف مدرسه نوجوان ها اینکه چقدر درس و مشق دارند،کدام درس را باید بخوانند و بعد توجه بی وقفه به این که آیا درسشان را خوانده اند،تکلیفشان را انجام داده اند.

.پول دادن بیش از حد نیاز و متعارف به نوجوان ها.

.به نوجوان ها اجازه دادن که هروقت می خواهند به منزل بیایند

.پیوسته با اتومبیل به هر سمت بردن

حال ببینیم وقتی پدر ومادر از سیاست نازپرورده کردن دست می کشند چه اتفاقی می افتد؟

ممکن است زندگی خانوادگی تا مدتی دشوار شود نوجوان ها سطح توقعشان را بیشتر می کنند زیرا حالا به این نتیجه می رسند که به خواسته هایشان نرسیده اند.ممکن است به این نتیجه برسند که زندگی غیرمنصفانه است و بعد سعی کنند پدر ومادر را به شیوه ی گذشته بازگردانند تا خدمت گذار آنها باشند.اگر عصبانیت شان از حدی فراتر برود ممکن است در مقام گرفتن انتقام برایند،ممکن است در برابر انتظارات پدر و مادر به سیاست «برایم مهم نیست» روی بیاورند.

روش استبدادی هم نوع دیگر تربیت غیر موثر است.پدر ومادر مستبد فکر می کنند که جواب همه چیز را می دانند و می توانند به سود همه تصمیم بگیرند به همین دلیل سعی می کنند نظرات خود را به همه تحمیل کنند.انها فکر می کنند که نوجوانان هرگز نمی توانند به خودی خود رفتار موفقیت آمیزی داشته باشند.

 

مطلب پیشنهادی

ارج گذاشتن به تلاش ها و پیشرفت ها

ارج گذاشتن به موفقیت نوجوان ها کار دشواری نیست.اما باید توجه داشت که موفقیت همه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *