خانه / دسته‌بندی نشده / چرا نوجوانان سرکش و عصبانی می شوند؟

چرا نوجوانان سرکش و عصبانی می شوند؟

 

 

چرا نوجوانان سرکش و عصبانی می شوند؟

عصبانیت نوعی مخالفت است اگر کسی از شما ناراحت است مفهوم آن این است که شما عملی مرتکب شده اید که آن شخص دوست ندارد.مخالفت،عصبانیت و سرکشی می تواند به شکل های گوناگون ابراز گردد برخی از آن ها مناسب و موثر است اما برخی دیگر بی تاثیر بوده و نه تنها مشکل را حل نمی کنند،بلکه آن را پیچیده تر نیز می سازند.

نوجوانی که از کسی ناراحت و عصبانی است می تواند احساس خود را به شکلی مناسب،همچون فردی بالغ نشان دهد نیازی ندارد که داد و فریاد کند یا حرف های نیش دار بزند. به عنوان مثال،اگر نوجوانی احساس کند که پدرش همیشه مواظب او است و او را مورد انتقاد قرار می دهد می تواند بگوید« من دوست ندارم همیشه سرم فریاد بکشید و اشتباهاتم را بزرگ کنید ولی وقتی در کارهایم موفق می شوم،نسبت به آنها بی توجه باشید.این رفتار شما مرا آزار می دهد.» این نوجوان احساس خود را بدون نیاز به داد و فریاد نشان داده است.

ما باید فرزند خود را تشویق کنیم تا ناراحتی ها،مخالفت ها و خشم خود را نشان دهد.اگر نوجوانان بتوانند بدون داد و فریاد و رفتارهای ناشایست احساسات و خشم خود را نشان دهند، باید ارتباط خود را با آنها بیشتر کنیم و به گفته هایشان گوش دهیم برخی از والدین تصور می کنند که اگر فرزندشان احساسات خود را نشان دهد، به آن ها توهین کرده است در حالی که این عقیده ای کاملا اشتباه است.

پنهان کردن احساسات؛

برخی از نوجوانان،به هنگام ناراحتی یا عصبانیت چیزی نمی گویند و احساسات خود را ظاهر نمی کنند،لذا شناختن چنین کودکانی بسیار دشوار است. ناراحتی های این نوجوانان روی هم انباشته می شود و ناگهان در شرایطی غیرمنتظره سرباز می کند. این مدل نوجوانان به طور معمول احساسات خود را به شکل هایی دیگر نظیر سردرد و یا افسردگی ظاهر می سازند، این افراد بیش از آنکه دیگران را آزرده سازد، به خود آسیب می رسانند.

روش غیر مستقیم برای نشان دادن احساسات؛

برخی از نوجوانان ناراحتی های خود را به روش هایی غیر مستقیم مانند عصبانیت،لجبازی،مخالفت،غر زدن و سهل انگاری در انجام کارها نشان می دهند.نوجوانان اغلب از روش های غیر مستقیمی برای نشان دادن عصبانیت خود استفاده می کنند؛ به عنوان مثال،شما به فرزندتان می گویید قبل از این که خانه را ترک کند آشغال ها را بیرون بگذارد ولی او فراموش می کند و یا می خواهید همراه دخترتات برای صرف شام به خارج از منزل بروید، بنابراین از او می خواهید که لباس مرتبی بپوشد ولی او کهنه ترین لباس خود را می پوشد یا وقتی از دخترتان می خواهید ظرف ها را بشوید او با عصبانیت و غرغرکنان این کار را انجام می دهد.هنگامی که نوجوانان برای نشان دادن احساسات خود از چنین روش هایی استفاده کنند باعث افزایش مشکلات می شوند، به ویژه اگر با کسانی که بر آنها ولایت دارند (والدین و معلم) این گونه برخورد کنند.

بروز دادن احساسات؛

برخی از نوجوانان هر احساسی که داشته باشند،اعم از عصبانیت،ناراحتی،رنجش و… به سرعت آن را ظاهر می کنند این روش می تواند شامل تهاجمات لفظی(داد و بیداد،فحش و ناسزاگویی) یا فیزیکی( کتک زدن) باشد. این شیوه برخورد نیز مشکلاتی برای نوجوانان پدید می آورد.

گردآورنده؛زهره ریاضی

مطلب پیشنهادی

اضطراب

اضطراب ترس است،ادراک و پریشانی است، ناراحتی است که وقتی می بینیم امنیت فردیمان به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *